מתן חמצן בקצב מהיר משפר את יכולת ביצוע המאמצים בחולי COPD

ממחקר חדש עולה שמתן חמצן במהירות גבוהה מביא לשיפור ביכולת ביצוע מאמצים פיזים בקרב חולי COPD הנזקקים לחמצן.

לדברי החוקרים מרבית חולי ה-COPD משתמשים במשקפי חמצן עם זרימה נמוכה המספקת את צרכיהם במנוחה ובמאמצים קלים. לא ניתן להשתמש באביזר זה בזרימות גבוהות של חמצן (6-7 ליטר לדקה) כי זה גורם ליובש ולדימום באף. כאשר מעונינים שהחולה יבצע פעילות מאומצת , למשל בעת שיקום ריאתי יש לספק לו חמצן בכמויות גדולות יותר.

ה- Vapotherm device, מכשיר חדש המספק high-flow oxygen משלב חמצן, אוויר דחוס ולחות חמה המאפשרת מתן של עד 40 ליטר לדקה באמצעות משקפי החמצן הנזאלים.

החוקרים השוו את התפקוד של חולי COPD המקבלים חמצן בזרימה נמוכה (LFO) או בזרימה גבוהה (HFO) במנוחה ובמאמץ. קודם ביצעו החולים מבחן מאמץ על אופניים תוך שימוש ב-LFO ולאחר מנוחה שוב ביצעו את המבחן הפעם עם HFO.  בסה”כ השתתפו במחקר 10 חולי COPD שגילם הממוצע היה 54 וה-FEV1

הממוצע שלהם עמד על 23%.

בהשוואה לבדיקה עם LFO, השימוש ב-HFO העלה את הזמן המקסימלי של המאמץ הגופני ולווה בפחות קשיים בנשימה ולחץ דם נמוך יותר. גם החמצון היה טוב יותר (באותו FIO2) בעת השימוש ב-HFO הן במנוחה והן במאמץ.

החוקרים שיערו שהשיפור ביכולת ביצוע המאמצים והירידה בקוצר הנשימה נבעו מהירידה באוורור הדרוש, בנפח הריאה בסוף האינספיריום  ובשינוי בגיוס שרירי הנשימה.

“מתן חמצן בקצב זרימה גבוה משפר את היכולת של חולי COPD עם תלות קשה בחמצן לבצע מאמצים גופניים” סיכמו החוקרים והוסיפו שה- Vapotherm device עשוי לתפקד כשלב ביניים בין משקפי החמצן לבין אמצעי ההנשמה הלא חודרניים שהשימוש בהם מוגבל הן בשל תופעות לוואי והן בשל הזמינות.

Chest. 2004;126:1108-1115

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה