מתן מורפין בשחרור מושהה כגישה חדשה לטיפול בכאב לאחר arthroplasty של הירך

יתכן כי למנתחים אפשרות טיפול חדשה בכאבים שלאחר ניתוח הכוללת מתן מנה יחידה של מורפין בשחרור מושהה (SRM) בהזרקה אפידורלית.

הממצאים הוצגו בקונגרס הקליני השנתי ה-90 של ה-American College of Surgeons.

החוקר הראשי, ד”ר Viscusi, מסביר כי בקרת יעילה על הכאבים בתקופה שלאחר arthroplasty כוללת של הירך הינה חיונית להשגת החלמה טובה יותר וכי בנוסף היא מקצרת את פרק הזמן הנדרש להשגת ניידות של החולה ואת משך השהייה בבית החולים.

הוא מוסיף כי arthroplasty של הירך היא מודל טוב לכאב.

במחקר זה השוו החוקרים את בטיחות ועילות מתן זריקה בודדת של SRM לאלו של מתן זריקת תמיסת סליין (פלצבו) מיד לאחר arthroplasty בטיפול בכאבים שלאחר הניתוח.

מורפין בשחרור מושהה מכיל וזיקולות שומניות המשחררות מורפין במהלך פרק זמן ממושך לאחר ההזרקה. ד”ר Viscusi מסביר כי שיכוך כאבים ממושך באמצעות מתן זריקה יחידה של SRM לפני תחילת הטיפול נוגד הקרישה המניעתי יאפשר להמנע מהסיכון להופעת דימום אפידורלי ועם זאת להקל על הכאבים בצורה אופטימלית.

במחקר השתתפו גברים ונשים שהיו בני 18 שנים לפחות ועמדו לעבור arthroplasty באחת הירכיים. 50 נבקים קיבלו פלצבו, 51 נבדקים קיבלו SRM במינון של 15 מ”ג, 50 נבדקים קיבלו SRM במינון של 20 מ”ג, ו-49 נבדקים קיבלו SRM במינון של 25 מ”ג. כל חולה נעזר במשאבת שיכוך כאבים המבוקרת על-ידו וקיבל fentanyl תוך-ורידי במהלך 48 שעות לאחר ההזרקה לצורך בקרה על הכאב.

למרות שלכל החולים ניתנה גישה לתוספת אויאוידים, שיכוך הכאבים היה טוב יותר במתן SRM. דרוג עוצמת הכאב במנוחה ובפעילות באמצעות סקאלה ויזואלית אנלוגית הראה תוצאות נמוכות משמעותית בכל המינונים של SRM בהשוואה למתן פלצבו, כעבור 24 שעות.

כעבור 24 שעות, דרגו חולים רבים יותר בכל אחת מקבוצות ה-SRM את בקרת הכאבים שלהם כ”טובה” או “טובה מאוד” בהשוואה לחולים בקבוצת הפלצבו (90% לעומת 65%, ערך P</=.0054 עבור כל ההשוואות). תוצאות דומות נתקבלו גם כעבור 48 שעות (ערך P=0.0223 עבור הטיפול בכללותו), ומתן מינון ה-25 מ”ג נמצא שונה משמעותית ממתן הפלצבו  (P =.003).

השימוש ב-fentanyl לאחר הניתוח היה מופחת בקבוצת ה-SRM בהשוואה לקבוצת הפלצבו (P <.0001). בסך הכל, נמצאה ירידה בשיעור של 76% בשימוש ב-fentanyl במתן תוך ורידי בקרב החולים שקיבלו SRM (כ-507 מיקרוגרם לעומת 2070 מיקרוגרם בקבוצת הפלצבו). בנוסף, מתן ה-SRM במינונים של 20 מ”ג ושל 25 מ”ג הראו יעילות ברת השוואה (שימוש חציוני ב-250 מיקרוגרם של fentanyl לאחר הניתוח בשתי הקבוצות).

ד”ר Viscusi מסכם כי נראה ש-SRM מפחית את הקשיים הכרוכים בהחדרת קטטר אפידורלי ולכן מהווה אפשרות חדשה ובעלת ערך בטיפול בכאבים שלאחר ניתוחים אורתופדיים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה