מתן Seroquel (הוא Quetiapine Fumarate) עשוי להועיל בטיפול בהפרעה בי-פולרית מהירת מחזוריות

AstraZeneca פירסמה מידע חדש שהוצג בועידת Stanley Foundation הארופאית הרביעית להפרעות בי-פולריות, ומעיד כי Seroquel יעיל משמעותית מפלצבו בטיפול בחולים הסובלים מהפרעה בי-פולרית בעלת מחזוריות מהירה ונסבל היטב בקרב אוכלוסית חולים קשה לטיפול זו. הממצאים התקבלו במחקר הגדול המבוקר על-ידי פלצבו הראשון אודות טיפול אנטי-פסיכוטי א-טיפוסי בדיכאון ביפולרי I או II הכולל חולים שבהם מחזוריות מהירה.

מחזוריות המהירה משפיעה על 1 מכל 5 חולים הסובלים מהפרעה בי-פולרית ומאופיינת על-ידי התרחשות 4 או יותר אפיזודות של דיכאון, מאניה או היפר-מאניה, במחזוריות בתוך 12 חודשים. חולים הסובלים מן התופעה חווים לעיתים קרובות סימפטומים חמורים יותר של דיכאון והם קשים יותר לטיפול.

בממצאים מעידים כי  Seroquel יצר הקלה רבה יותר מסימפטומי הבסיס של הדיכאון, כמו עצבות, מחשבות פסימיות ומחשבות אובדניות, בהשוואה לפלצבו, כבר מהשבוע הראשון. השיפור בסימפטומים נמשך עד לשבוע ה-8 לניסוי. המחקר מוצא גם כי Seroquel איננו קשור להופעת מאניה בשל הטיפול העלולה להתרחש במתן טיפולים אחרים, כמו תרופות נוגדות דיכאון, לחולים אלה. 

מנהל התוכנית לטיפול בהפרעות בי-פולריות בבית החולים האוניברסיטאי בברצלונה, ד”ר Vieta, מסביר כי טיפול באפיזודות הדיכאון בחולים הסובלים ממחזוריות מהירה עשוי להיות קשה בשל עליה בחומרת הסימפטומים ובשכיחותם, דבר המציב את החולים בסיכון מוגבר לצורך באישפוז או לביצוע התאבדות. הוא מוסיף כי המידע החדש הוא הצעד הראשון לקראת מתן מענה לבעיה רפואית דחופה ומעיד כי Seroquel עשוי להוות אפשרות טיפול חדשה וחשובה בתופעה הרסנית זו.

המחקר שנערך במהלך 8 שבועות, שהיה כפול סמיות ומבוקר באמצעות פלצבו, הינו תת-אנליזה של חולים ממחקר גדול יותר ב-Seroquel הקרוי BOLDER. במסגרת המחקר חולקו באקראי 108 נבדקים הסובלים מהפרעה בי-פולרית I או II ומראים דיכאון בינוני או חמור ומהלך מחזוריות מהירה של המחלה, לקבלת Seroquel במינון של 300 מ”ג ליום, במינון של 600 מ”ג ליום, או לקבלת פלצבו. תוצאות תת-האנליזה מראות כי החולים שטופלו באמצעות Seroquel חוו:



  • שיפור גדול משמעותית (p<0.01) בתוצאות הדרוג בסקאלת הדיכאון של Montgomery-Asburg בכל הערכה מהשבוע הראשון ועד השבוע השמיני, בהשוואה למתן פלצבו (17.68-, 18.57-, 9.87-, עבור Seroquel במינון של 600 מ”ג ליום, Seroquel במינון של 300 מ”ג ליום ופלצבו, בהתאמה).


  • שינויים מינמליים בדרוג בסקאלת המאניה של Young במהלך הטיפול, ללא הבדל בין הקבוצות בשינוי הממוצע מתחילת הניסוי ועד לשבוע השמיני (0.1+, 1.1-, 0.8-, עבור Seroquel במינון של 600 מ”ג ליום, Seroquel במינון של 300 מ”ג ליום ופלצבו, בהתאמה).


  • שיעור הופעת מאניה בעקבות מתן הטיפול היה נמוך ודומה בקרב כל הקבוצות (שני חולים בכל אחת מקבוצות ה-Seroquel וחולה אחד בקבוצת הפלצבו).


  • שכיחות נמוכה של EPS הכולל akathisia וסימפטומי פרקינסון ושינוי מינימלי במשקל הגוף (שאף אחד מהם לא הוביל לפרישתו של אחד הנבדקים מהניסוי).

בנוסף, מידע חדש שהתקבל במחקר ה-BOLDER מראה כי Seroquel יעיל בהפחתת הזמן הדרוש להופעת תגובה לטיפול בחולים הסובלים מדיכאון בי-פולרי. מחקר כפול-סמיות ואקראי בן 8 שבועות שבו השתתפו 542 חולים שאובחנו בהפרעה בי-פולרית  I או  II וסבלו מדיכאון בדרגה בינונית עד חמורה, הראה כי מתן Seroquel (במינון של 300 מ”ג ליום או 600 מ”ג ליום) הפחית משמעותית את הזמן הדרוש לתגובת החולה לטיפול ולהשגת הפוגה מהסימפטומים, בהשוואה לפלצבו. הממצאים מעידים כי במתן Seroquel:



  • מספר גדול משמעותית של חולים שקיבלו את הטיפול סווגו כמגיבים לטיפול בהערכה האחרונה (בשבוע 8) בהשוואה לחולים שקיבלו פלצבו (58% לעומת 36.1%, p<0.001).


  • הזמן הממוצע שנדרש לתגובה היה קצר משמעותית במתן Seroquel בהשוואה למתן פלצבו (p<0.001).


  • מספר גדול משמעותית של חולים השיגו את קריטריוני ההפוגה בהערכה האחרונה במתן Seroquel  בהשוואה למתן פלצבו (52.9% לעומת 28.4%, p<0.001).


  • הטיפול באמצעות Seroquel נסבל היטב ולא נמצא קשור להופעת מאניה בעקבות הטיפול.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה