ניסוי קליני אקראי פרוספקטיבי משלב II במתן pegylated doxorubicin לטיפול בקרצינומה סימפטומטית ועמידה להורמון של הערמונית (Cancer)

בעבר הוכח כי עטיפה ליפוזומלית של doxorubicin מפחיתה את ההעברה הלא-ספציפית של התרופה אל הרקמות הבריאות ומעלה את ההעברה הספציפית שלה לתאים ממאירים. doxorubicin הראה יעילות קלינית כנגד קרצינומה עמידה להורמון של בלוטת הערמונית (HRPCA), ולכן ביצעו החוקרים ניסוי קליני אקראי ופרוספקטיבי משלב II בכדי להעריך את יכולת היישום של מתן התרופה בצורת ה-pegylated, את רעילותו ואת יעילותו של טיפול זה.

במחקר השתתפו 48 חולים הסובלים מ-HRPCA סימפטומטית. הנבדקים חולקו באקראי לקבלת pegylated liposomal doxorubicinבמינון של 25 מ”ג למטר מרובע כל שבועיים במהלך 12 מחזורי טיפול (קבוצה A), או לקבלת הטיפול במינון של 50 מ”ג למטר מרובע כל 4 שבועות במהלך 6 מחזורי טיפול (קבוצה B). כ-38 מתוך 48 הנבדקים (79%) הגיעו כשהם סובלים מכאב חמור, בדרוג של 7.5 בסקאלת ה-VAS הויזואלית אנלוגית הנעה בין דרוג 0 לדרוג 10, בשל גרורות בעצמות. יעילות הטיפול נבדקה באמצעות סדרת הערכות של ריכוזי ה-PSA בסרום ובאמצעות סדרת מדידות של רמת הכאב (באמצעות סקאלת ה-VAS). מידע אודות הרעילות באמצעות קריטריונים של המוסד הלאומי לסרטן של קנדה ובאמצעות שאלונים בני 30 שאלות העוסקים באיכות חיי החולים של הארגון הארופאי לחקר וטיפול בסרטן.

הגיל הממוצע של החולים היה 68.9 שנים (טווח של 58-79 שנים), ומשך המעקב הממוצע היה 42 חודשים. רמת ה-PSA הממוצעת לפני הטיפול אמדה על ערך של 660.4ng/mL (טווח של 8-6340ng/mL); ירידה אובייקטיבית ברמות ה-PSA (ירידה בשיעור גבוה מ-50%) נצפתה ב-8 מתוך 31 החולים (25.8%) בקבוצה B, אך לא באף חולה בקבוצה A. הזמן הממוצע להופעת התקדמות של המחלה היה 6.5 חודשים, וזמן ההשירדות הממוצע היה 13.4 חודשים. בחולים בקבוצה B נמצא שיעור גבוה משמעותית של תגובה בהתייחס לרמת הכאב (52.6% לעומת 28.6%;  P = 0.04), וגם שיעור ההשרדות הממוצע כעבור שנה היה גבוה יותר משמעותית בקבוצה B (כ-42% לעומת 15%; P = 0.02). תופעות לוואי חמורות נצפו, כאשר ב-24 חולים (50%) נצפתה רעילות בדרוג 3/4 של ה-WHO. סוגי הרעילות השתנו מאוד בין קבוצה A לקבוצה B; ב-60% מחולי קבוצה A התפתחה palmar-plantar erythrodysesthesia  (ערך P < 0.0005), ואילו טכיקרדיה היתה שכיחה יותר בקבוצה B (כ-39% מהחולים; P < 0.0005). לא תועדו תופעות רעילויות מגבילות מינון בלב או בדם.

החוקרים מסיקים כי טיפול באמצעות Pegylated liposomal doxorubicin גרר שיעור תגובת הרגעה אובייקטיבית ראוי לציון וזמן שרידות ממוצע של 13 חודשים בחולים הסובלים מ-HRPCA סימפטומטי. המינונים שנבדקו במחקר הנוכחי צריכים לשמש בניסויים קליניים עתידיים של שלב II ושל שלב III שיערכו במרשמי טיפול משולבים שיכילו pegylated liposomal doxorubicin בחולי HRPCA.

Cancer. 2004 Sep 1;101(5):948-56.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה