C-reactive protein גבוה מנבא התקדמות מהירה במחלת לב איסכמית (Circulation)

ממחקר חדש עולה שהתקדמות מהירה של מחלת עורקים קורונרים (CAD) בחולים הסובלים מתעוקת חזה יציבה קשורה לעלייה ב- C-reactive protein (CRP).

החוקרים ציינו שבעבר כבר הועלתה ההשערה של-CRP תפקיד מרכזי בתהליך של יצירת הפלאק הטרשתי הפגיע ובאמצעות שיטות הדמיה שונות הודגם הקשר בין תהליך דלקתי סיסטמי לבין קרע של פלאקים טרשתים במספר מקומות והתפתחות מאורעות קורונרים חריפים.

במחקר נטלו חלק 124 חולים עם תעוקת חזה יציבה, מתוכם 84 היו גברים. הגיל הממוצע של החולים היה 61 והזמן הממוצע שהם חיכו לאנגיוגרפיה קורונרית עמד על 4.8 חודשים. ב-35 מתוכם (28%) חלה החמרה של המחלה הטרשתית שהתבטאה בהחמרה של היצרויות קיימות או בהופעה של היצרויות חדשות בעורקים הקורונרים.

לאחר שקלול הנתונים מצאו החוקרים שהגורמים שניבאו החמרה מהירה במחלה היו neopterin, high-sensitivity CRP, matrix metalloproteinase (MMP)-9, soluble intercellular adhesion molecule 1 (sICAM-1) והיסטוריה של תעוקה בלתי יציבה (כולם מובהקים סטטיסטית).

מגבלות המחקר כללו את גודל המדגם שהיה קטן, מדידה חד פעמית של סמנים דלקתיים ואת העובדה שיתכן והטיפול שקיבלו החולים אינו זהה לאסטרטגיות המקובלות כיום בעולם לטיפול בתעוקת חזה יציבה.

“הממצאים מצביעים על כך שהחמרה חריפה של המחלה הקורונרית בחולים הסובלים מתעוקת חזה יציבה קשורה בעלייה ברמות ה-CRP וברמות סמנים ביוכימים לפעילות האנדותל והמקרופאג’ים” סיכמו החוקרים את ממצאי המחקר והוסיפו שעדויות אלה מאששות את הטענה לגבי החשיבות של התהליך הדלקתי בהתהוות הפלאק הטרשתי ובהחמרת המחלה הטרשתית.     

Circulation. Posted online Sept. 20, 2004

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה