מתן סטרואידים מפחית את המורבידיות לאחר כריתת שקדים (Arch Otolaryngol Head Neck Surg)

חוקרים מדווחים כי מתן תוך-ורידי של dexamethasone לילדים מפחית את הכאבים ואת ההקאות לאחר כריתת שקדים.

החוקרים מסבירים כי כמה מחקרים בדקו את השימוש במתן סטרואידים לפני ביצוע הניתוח לכריתת השקדים, אך התוצאות שהתקבלו היו מעורבות. המחקר הנוכחי שערכו הוא המחקר הפרוספקטיבי, האקראי, כפול הסמיות הגדול ביותר שנערך בתחום.

במחקר השתתפו 219 ילדים בגילאי 9 חודשים עד 12 שנים, שחולקו באקראי לקבלת dexamethasone במינון של 1 מ”ג לק”ג עד למינון מקסימלי של 50 מ”ג (106 נבדקים), או לקבלת פלצבו (113 נבדקים).

בקבוצה שקיבלה סטרואידים, עברו 62 נבדקים כריתת שקדים באמצעות צריבה חשמלית, ו-44 נבדקים עברו כריתת שקדים בטכניקות חיתוך חד. המספרים המתאימים בקבוצת הפלצבו היו 56 ו-57 נבדקים.

דירוג רמת הכאב שנעשה על-ידי הרופאים באמצעות סקאלה ויזואלית אנאלוגית עמד על ערך ממוצע של 4.4 בקבוצת הסטרואידים ועל ערך ממוצע של 5.3 בקבוצת הפלצבו (p < 0.001) ביום הראשון לאחר הניתוח. גם דירוג רמת הכאב שנעשה על-יד ההורים היה נמוך משמעותית בקבוצה שקיבלה סטרואידים (p = 0.002), כמו גם הדירוג שנעשה על-ידי החולים (p = 0.02).

שיעור אפיזודות ההקאה עמד על ערך של 1.2 בקבוצת הסטרואידים לעומת ערך של 2.1 בקבוצת הפלצבו (p = 0.02). השימוש בסטרואידים נקשר גם לחזרה מהירה יותר לצריכת מזון נורמלית דרך הפה  (p = 0.004).

הקבוצה מצאה גם כי בחולים שעברו נתיחה בחיתוך חד היה הרווח במתן סטרואידים לפני הניתוח רב עוד יותר, עם דירוגי רמת כאב שנעשו על-ידי הרופאים וההורים שנמצאו נמוכים משמעותית מאלו שהתקבלו בקבוצה שעברה צריבה חשמלית.

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר תומכים בשימוש במתן dexamethasone תוך-ורידי במינון של 1 מ”ג לק”ג בביצוע כריתת שקדים.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2004;130:917-921.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה