סקירת CT כלל גופית עלולה להגביר את הסיכון ללקות בסרטן (Radiology)

ממחקר חדש עולה שסקירת CT כלל גופית עשויה להעלות באופן משמעותי את הסיכון לסבול מסרטן. “רמת הקרינה הנובעת מבדיקת CT כלל גופית מקבילה לקרינה אליה נחשפו חלק מהאנשים ששרדו את הפצצות האטומיות בהירושימה ובנגסקי, קרינה המעלה באופן ברור את הסיכון ללקות בסרטן” ציינו החוקרים.

החוקרים הוסיפו שכיום קיימים מכוני הדמייה עצמאיים אשר מציעים או מעונינים להציע ביצוע של בדיקות CT כלל גופיות לאנשים בריאים במטרה לאבחן מחלות עורקים קורונריות וגידולים של המעי, הריאה ושל איברים נוספים. בדיקות סקר אלו הינן אלקטיביות והנבדק פונה אליהן על דעת אצמו, יתרה מכך, מדובר בהליך קונטרוברסלי מבחינת התרומה שלו להארכת חיים.

כמות הקרינה הממוצעת בבדיקת CT כלל גופית בודדת היא 12 mSv, כאשר לשם ההשוואה השורדים לאחר הפצצה האטומית נחשפו לכ-5 עד 100 mSv (29 בממוצע). בקרב האחרונים נמצא סיכון מוגבר ללקות בגידול סולידי(מובהק סטטיסטית).

 

מניתוח הנתונים וחישוב כמות הקרינה שמתקבלת מבדיקה CT כלל גופית בודדת וזו המתקבלת ממספר בדיקות עולה שבדיקה בודדת באדם בן 45 מעלה את הסיכון הכולל שלו ללקות בסרטן במהלך חייו ב-0.08%. לכן אם אותו אדם יעבור 30 בדיקות (אחת כל שנה) עד גיל 75 יעלה הסיכון שלו ללקות בסרטן ב-1.9%.

בנוסף לכך ציינו החוקרים שבדיקת סקר שכזו תוביל לתוצאות חיוביות מוטעות, מצב הכרוך בבדיקות חודרניות יותר, מחיר גבוה ומתח רב שממנו יסבול הנבדק.

החוקרים הדגישו שהתמונה משתנה כאשר הנבדק מופנה על מנת לאשש או לפסול אבחנה רפואית, במקרה כזה היתרונות של האבחון עולים בהרבה על הסיכונים הכרוכים בבדיקה.    

Radiology. 2004;232:735-738

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה