אנטי-אוקסידנטים אינם מגוננים על גברים מעשנים מפני מחלות לב (Euro Heart J)

תוצאות מעקב בן 6 שנים אחר מחקר ה-ATBC שנערך בפינלנד לא מוצאות כל עדות לכך שלכל אחד משני האנטי-אוקסידנטים alpha-tocopherol ו-beta-carotene השפעה מגוננת על ליבם של גברים מעשנים.

למעשה, מדווחים הקרדיולוגים, הם עלולים אפילו להזיק.

במחקר ה-ATBC חולקו אקראית 29,133 נבדקים גברים מעשנים, בגילאי 50-69 שנים, למתן יומי של 50 מ”ג alpha-tocopherol, של 20 מ”ג beta-carotene, של שני האנטי-אוקסידנטים, או של פלצבו במהלך 5-8 שנים.

בתחילת תקופת המעקב שלאחר הניסוי, נותרו 23,144 גברים בסיכון להתרחשות ארוע קורונרי גדול ראשון, ואילו 1255 גברים חוו התקף לב ונמצאו בסיכון להתרחשות ארוע שני.

במהלך תקופת המעקב בת 6 השנים, דווח על 2059 מקרים של ארועים קורונרים גדולים ראשונים, ש-993 היו התקפי-לב לא קטלניים, ו-1066 מהם היו ארועי CHD סופניים.

למתן תוסף alpha-tocopherol לא נמצאה השפעה משמעותית על התרחשות ארוע קורונרי גדול ראשון במהלך תקופת המעקב, בהתאם לתוצאות התצפיות שנערכו במהלך תקופת הניסוי.

מתן תוסף של beta-carotene, לעומת זאת, העלה את הסיכון להתרחשות ארוע קורונרי גדול ראשון ולהתרחשות התקף-לב שאינינו קטלני במהלך תקופת המעקב ב-14%, וב-16%, בהתאמה.

הסיכון להתרחשות ארוע CHD סופני בתקופת המעקב עלה ב-11% בקבוצה שקיבלה beta-carotene בהשוואה לאלה שלא קיבלו את התוסף, אך תוצאה זו לא הגיעה למשמעות סטטיטית.

החוקרים מודים כי הממצאים אודות beta-carotene בלתי-צפויים שכן לא נצפה סיכון מוגבר במהלך תקופת הניסוי כשהסיכונים היחסיים המתאימים היו 1% להתרחשות ארוע קורונרי גדול, 0% להתרחשות התקף-לב שאיננו קטלני, ו-2% להתפתחות CHD קטלני. הם מסבירים כי יתכן שמדובר בממצא מקרי.

נתונים אלה, העולים ממעקב שנעשה לאחר מחקר ה-ATBC, הנוגעים להשפעות המאוחרות של alpha-tocopherol ו-beta-carotene, עומדים בניגוד לשימוש בתוספים אלה בגברים מעשנים לצורך מניעת CHD.

Euro Heart J 2004;25:1171-1178

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה