רה-הידרטציה אנטרלית יעילה ובטוחה לטיפול בדלקת דרכי העיכול בילדים (Arch Pediatr Adolesc Med)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי רה-הידרטציה אנטרלית יעילה לפחות כמו רה-הידרטציה תוך-ורידית (IV) לטיפול בדלקות דרכי העיכול בילדים. רה-הידרטציה אנטרלית קשורה בשיעור נמוך יותר של תופעות לוואי גדולות ובמשך אישפוז קצר יותר.

החוקרים בחנו את יעילות ואת בטיחות השימוש בטיפול ברה-הידרטציה אנטרלית לעומת רה-הידרטציה תוך-ורידית בילדים הסובלים מדלקות בדרכי העיכול. החוקרים ביצעו מטה-אנליזה של ניסויים אקראיים ומבוקרים שנאספו תוך חיפוש בכמה מאגרי נתונים.

המחקרים נערכו בילדים מתחת לגיל 15 שנים שאובחנו קלינית בדלקת של דרכי העיכול בפרק זמן שלא עולה על שבוע מזמן ביצוע המחקר. קריטריונים אחרים היו התערבויות טיפוליות המשוות בין טיפול אנטרלי לטיפול IV, ובדיקת לפחות אחת מתוצאות הטיפול הבאות: שיעורי תופעות הלוואי הגדולות, שיעורי כשלון הטיפול, שיעור העליה במשקל בעת הטיפול, משך האישפוז, עלויות הטיפול, או שביעות רצון מן הטיפול.

באנליזה נכללו 16 מחקרים שנערכו ב-1545 ילדים ב-11 מדינות.

בילדים שטופלו ברה-הידרטציה אנטרלית הופיעו הרבה פחות תופעות לוואי גדולות (כמו מוות או התקף), מאשר באלו שטופלו ברה-הידרטציה באופן תוך-ורידי (rr, 0.36). הפחתה משמעותית במשך האישפוז (21 ימים בממוצע) נצפתה גם כן בחולים שטופלו ברה-הידרטציה אנטרלית.  

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בשיעור העליה במשקל בין שתי קבוצות הטיפול.

החוקרים מצאו כי שיעור הכשלון הכללי של הטיפולים היה 4.0%. בילדים שטופלו באמצעות רה-הידרטציה נזו-גסטרית נמצא שיעור כשלון של 3.3%, לעומת שיעור כשלון שעמד על ערך של 4.7% בקרב ילדים שטופלו באופן אורלי.

החוקרים מציינים כי לא קיימות עדויות התומכות בשימוש הנוכחי בטיפול תוך-ורידי הנהוג כיום כאופציה ראשונה ברוב המקרים של דלקות דרכי העיכול המאובחנות בילדים. הם מסכמים כי הרופאים המטפלים בחולים אלה צריכים לטפל במכשולים המונעים כרגע שימוש נרחב יותר ברה-הידרטציה אנטרלית.

Arch Pediatr Adolesc Med 2004;158:483-490.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה