מתן הקרנות במקביל לכמותרפיה הינו יעיל וניתן ליישום בחולים מבוגרים הסובלים מסרטן שלפוחית השתן (Am J Clin Oncol)

חוקרים טוענים כי יש לשקול כמותרפיה הניתנת במקביל להקרנות בחולים הסובלים מסרטן בשלפוחית השתן, שגילם למעלה מ-70 שנים, שאינם ניתנים לניתוח להסרת השלפוחית או רוצים מאוד להמנע ממנו.

מחקרים קודמים הראו כי בחולים מסוימים יכולה גישה של שימור השלפוחית תוך מתן כמותרפיה והקרנות להציע שרידות זהה לזו שנצפית בהסרה מלאה של השלפוחית, ולאפשר לרוב החולים ששרדו לרכוש מחדש את תפקוד השלפוחית. אולם, המחקרים נעשו בנבדקים צעירים בעוד סרטן השלפוחית משפיע גם על נבדקים מבוגרים רבים.

בכדי לקבוע את סבילות החולים לטיפול כמותרפיה במקביל למתן הקרנות ביצעו החוקרים מחקר רטרוספקטיבי בחולים מעל לגיל 70 שנים הסובלים מסרטן מקומי ופולשני של שלפוחית השתן (בשלב T2-T4a, N0, M0).  

הרישומים שנכללו במחקר נמצאו קשורים ל-14 חולים שגילם הממוצע 79 שנים, והם עברו טיפול ללא הסרת השלפוחית בשל אי-התאמתם לביצוע כריתה או בשל סרובם לעבור את הניתוח. הם קיבלו טיפול מכוון בהקרנות וכמותרפיה המבוססת על cisplatin אחרי כריתה של הגידול בשלפוחית שבוצעה דרך ה-urethra .

האנליזה מוצאת זמן שרידות ממוצע של 19 חודשים בזמן מעקב ממוצע של 17 חודשים, ללא הישנות ב-2 חולים בנקודת המעקב האחרונה. בקרב ההישנויות הראשונות, 5 מקרים היו מקומיים, 4 הופיעו כגרורות, ו-3 היו ככל הנראה גרורתיים.

בכל החולים הופיעה רעילות מדרגה מתונה, ב-43% הופיעה רעילות מדרגה III עד IV. רעילות במערכת העיכול התרחשה ב-78.5% מהחולים, אך רק ב-3 מחולים אלה הופיעה רעילות מדרגה III ובאף אחד מהם לא הופיעה רעילות מדרגה IV. בערך 64.3% מהחולים חוו רעילות המטולוגית, ובינהם הופיעה בחולה אחד עם neutropaenia מדרגה IV. כשל לב מדרגה III שנגרם בשל הידרציה של ה-cisplatin התרחש בחולה אחד.

בשני חולים הופסקה הכימותרפיה ו-5 חולים דרשו הורדה במינון בשל הרעילות. החוקרים טוענים כי שיעורי הרעילות שנצפו ניתנים להשוואה לאלו שדווחו בחולים שגילם הממוצע נמוך מ-70 שנים.

החוקרים מציינים כי בהעדר ניסוי אקראי, יש לשקול כריתה רדיקלית של שלפוחית השתן כטיפול סטנדרטי, ואולם התוצאות מעידות כי ויתור על הכריתה יחד עם מתן בו-זמני של כמותרפיה ושל הקרנות ניתן ליישום בחולים שגילם למעלה מ-70 שנים שמצב הופעתם טוב.

Am J Clin Oncol 2004 Apr;27:2:172-7.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה