יעילות הטיפול בלייזר פחמן-דו-חמצני בלשמנייזיס של העור (Int J Derm)

לשמנייזיס של העור הינה מחלה נפוצה באירן, בעיקר באזורים הצפון-מזרחיים, המרכזיים והמערביים של המדינה. טיפולים שונים הוצעו למחלה, אך אף אחד מהם לא נמצא יעיל לחלוטין וחסר תופעות לוואי כמו כאב, כאבי-פרקים, וסיבוכים לבבים וכלייתיים. לייזר נמצא בשימוש בטיפול בסוגים שונים של מחלות עור מאז שנת 1970, ולייזר פחמן-דו-חמצני משמשים כיום לטיפול בלשמנייזיס. במחקר זה, לייזר פחמן-דו-חמצני (מדגם Sonic 500) שימש כמקור קבוע של גל לייזר פחמן-דו-חמצני

במסגרת המחקר טופלו 183 פגעים שנמצאו בקרב 123 חולים (68 נשים ו-55 גברים) באמצעות לייזר פחמן-דו-חמצני. ההספק המקסימלי עמד על ערך של 100W ורוחב הפולס היה 0.5-5 שניות. בקבוצת הביקרות נכללו 110 חולים (שבהם נמצאו 250 פגעים) והם טופלו במתן glucantime במינון של 50 מ”ג לק”ג משקל גוף ליום במהלך 15 ימים, לאחריהם 15 ימי הפסקה ואז חזרה על הטיפול (אמפולות glucantime בריכוז של 1.5 גרם בתמיסה של 50 מ”ל שימשו במחקר). במסגרת המעקב, חזרו החולים לביקורות כעבור יום, 3 ימים, 4 ימים, 8 ימים, 12 ימים, ו-24 ימים מזמן סיום הטיפול, והתבקשו לדווח על כל סיבוך, הישנות של המחלה, או מאפיינים אחרים של הפצע שהופיעו.

מן האנליזה הסטטיסטית עולה כי הטיפול באמצעות לייזר פחמן-דו-חמצני נמצא יעיל יותר מהטיפול במתן glucantime (ערך P=0.0007). הטיפול בלייזר גרר גם פחות סיבוכים, בהשוואה למתן glucantime ואלו שהופיעו היו מוגבלים לאתר הפצע. הטיפול באמצעות לייזר פחמן-דו-חמצני נמצא יעיל יותר פי 1.12 בטיפול בלשמנייזיס של העור ביחס למתן glucantime , היו לו פחות תופעות לוואי (4.5% לעומת 24%) הוא קיצר את זמן ההחלמה (חודש אחד לעומת 3 חודשים), ובנוסף – הוא איפשר לתת טיפול במפגש יחיד.

תוצאות מחקר זה ומחקרים קודמים מעידות כי ניתן לטפל ביעילות בפגעי לשמנייזיס של העור באמצעות לייזר פחמן-דו-חמצני במידה והמטפל מנוסה דיו. הטיפול בלייזר הינו כדאי יותר כלכלית מהטיפולים האחרים ויכול להוות טיפול ראשוני ללשמנייזיס עורי (מהסוג הרטוב והיבש).

International Journal of Dermatology OnlineEarly
doi:10.1111/j.1365-4632.2004.02349.x

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה