על הקשר בין משקל הגוף לבין שקיעת אבני חומצה אורית בכליות (Kidney Int)

על-פי דיווח המפורסם לאחרונה קיים קשר בין עליה במשקל הגוף לבין רמת pH נמוכה בשתן ולסיכון מוגבר להיווצרות אבני חומצה אורית במערכת הכליות.

החוקרים מציינים כי היווצרות אבני חומצה אורית שכיחה יותר בקרב חולי סוכרת מבוגרים מאשר בקרב האוכלוסיה הכללית של חולים בעלי אבנים בכליות, דבר שעשוי להצביע על עמידות כלייתית לאינסולין שמובילה להחמצה מוגברת של השתן וליצירת אבני חומצה אורית.

אחד הוקרים אומר כי בנוסף להשפעתו על מטבוליזם הגלוקוז יכול האינסולין להשפיע בכליה על הפרשת החומצה האורית. הוא מוסיף כי עם הופעת העמידות לאינסולין השתן הופך חומצי במידה בלתי-תקינה ובסביבה חומצית זו מתגבשים משקעי חומצה אורית ונוצרות אבנים.

החוקרים בדקו את ההשערה כי מידת החומציות בשתן (המהווה סמן לעמידות הכלייתית לאינסולין) ומשקל הגוף (המהווה מדד לעמידות הפריפרית לאינסולין) מצויים בקשר אינברסי. הם השתמשו בנתונים שנאספו בקרב 4883 חולים הסובלים מאבנים בכליות.

החוקרים מדווחים כי במדידות בלתי-מותאמות של ה-pH בשתן נמצאה ירידה הדרגתית משמעותית עם העליה במשקל הגוף. ירידה דומה אך מתונה יותר נמצאה גם במדידות ה-pHבשתן עם העליה בערך ה-BMI.

הקשר האינברסי בין מדידות ה-pH בשתן לבין משקל הגוף נשמר גם לאחר התאמה להשפעת הגיל ורמות הקראטינין בשתן, ולאחר דחיית התוצאות שנאספו בחולים שבהם נמצאו תנאים העלולים להשפיע על מידת חומציות השתן.  

החוקרים מסיקים כי באופן כללי, התוצאות מעידות כי תנגודת לאינסולין עשויה להיות אחד הגורמים החשובים לרגישות להתפתחות gout או להיווצרות אידיופתית של אבני חומצה אורית בכליות.

אחד החוקרים מסכם כי כגישה לטיפול בהיווצרות אבני חומצה אורית בכליות באנשים הסובלים מהשמנת יתר נבדקת השפעת מתן אורלי של sensitizer של אינסולין לעומת השפעת מתן פלצבו, שלאחריה ירשם טיפול להורדה במשקל.

Kidney Int 2004;65:1-4.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה