ביטוייה העוריים של מחלת סיוגרן (Clin Exp Rheumatol)

יובש הינו הביטוי השכיח ביותר של תסמונת סיוגרן (Sjogrens syndrome), ונראה כי התופעה קשורה בשינויים בתפקוד של ה-  stratum corneum, כך על פי מחקר חדש.

חוקרים ביקשו לחקור את הביטויים העוריים של מחלת סיוגרן, ולשם כך ערכו הערכה רטרוספקטיבית של 93 חולים, ב- 6 מרכזים באיטליה. 62 חולים אובחנו כסובלים ממחלת סיוגרן ראשונית, ו- 31 כסובלים ממחלה שניונית.

81 מ- 93 החולים היו נשים, בגיל ממוצע של 57.4 שנים, וגילם הממוצע של הגברים היה 47 שנים. לכל הגברים היתה מחלה ראשונית.

יובש אובחן ב- 56% מהחולים במחלה ראשונית, וב- 26% מהחולים במחלה שניונית. החוקרים כותבים כי נראה שהיובש מופיע על רקע פגיעה בתפקוד שכבת הקורנאום, ולא על רקע הפרשה מופחתת של בלוטות הזיעה, כפי שהוערך בעבר. להערכתם השערה זו נכונה גם למקרים של מחלת סיוגרן ראשונית, וגם למחלה השניונית.

angular cheilitis הופיעה ב- 24 מ- 62 החולים במחלה ראשונית, וב- 5 מתוך 31 חולים במחלה שניונית. נמצא כי התופעה הופיעה בקורלציה לנוכחות של יובש (xerosis).

דרמטיטיס של העפעפיים אובחנה ב- 15 מ- 62 החולים במחלה ראשונית, וב- 8 מ- 31 החולים במחלה שניונית. אריתמה אנולרית לא היתה שכיחה באף אחת מהקבוצות (6.5% ו- 3.2% במחלה הראשונית והשניונית, בהתאמה). נמצאה שכיחות דומה של וסקוליטיס עורית בשתי הקבוצות (כ- 30%).

נוגדני anti-SSA נמצאו ב- 36 מתוך 62 חולים במחלת סיוגרן ראשונית, וב- 8 מתוך 31 החולים במחלה שניונית. נוגדני Anti-SSA+SSB נמצאו ב- 19 מ- 62 חולים במחלה ראשונית, וב- 4 מ- 31 החולים במחלה שניונית. ההבדל בשכיחות הנוגדנים בשתי הקבוצות היה מובהק.

 

Clin Exp Rheumatol 2004 Jan-Feb;22:1:55-62

לידיעה ב- Doctors Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה