יעילות טיפול אלקטרו-תרמי בכאבי גב תחתון נובעת בחלקה מהשפעות בלתי ספציפיות (Spine J)

מידע חדש העולה ממחקר מבוקר באמצעות פלצבו מעיד כי תרפיה אלקטרו-תרמית בין דיסקים יעילה בחלק מהחולים, אך יעילותה עשויה לנבוע חלקית מהשפעות לא ספציפיות הקשורות בפרוצדורה.

IDET הוא טיפול בכאבים בדיסקים הלומבריים המבוצע באמצעות חימום אלקטרודה גמישה והחדרתה ל-annulus fibrosus של הדיסק הכואב. יעילות השיטה נמצאה שנויה במחלוקת שכן היא לא הושוותה בעבר לטיפול אחר או למתן פלצבו במחקר אקראי ומבוקר.

בכדי לפתור את המחלוקת ערכו החוקרים ניסוי פרוספקטיבי אקראי המשווה בין יעילות ה-IDET לבין מתן פלצבו.

64 חולים הסובלים מכאבי דיסקים בגב התחתון למשך תקופה ארוכה מ-6 חודשים נמצאו מתאימים להשתתפות הניסוי. 37 חולים נבחרו אקראית לקבלת IDET על-פי הפרוטוקול הסטנדרטי ו-27 חולים קיבלו טיפול מזויף. בטיפול המזויף מוקמה מחט מול החלק החיצוני ביותר של ה-annulus fibrosis תוך חשיפת החולה לאותה סביבה חזותית ולאותם קולות רקע, כמו בטיפול IDET. כאב ורמת התיפקוד הוערכו לפני הטיפול ו-6 חודשים לאחריו באמצעות מדדים שונים.

מטופלי שתי הקבוצות חוו שיפור במצבם, אך השיפור היה גדול משמעותית בקבוצת ה-IDET (עבור כאב: P=.045, עבור חוסר תיפקוד: P=.05). מצב החולים שקיבלו טיפול מזויף התדרדר במהירות גבוהה יותר ובקרב חולים רבים יותר בקבוצת ה-IDET הושגה הקלה בשיעור של 75% ברמת הכאב (ערך nnt להקלה בשיעור של יותר מ-75% = 5). 40% מהחולים שטופלו באמצעות IDET הגיעו להקלה בשיעור גבוה מ-50% ברמת הכאבים, אך 50% לא מצאו את הטיפול יעיל.

החוקרים מסכמים כי IDET יוצר שיפור גדול משמעותית ברמת הכאב וברמת יכולת התיפקוד ביחס למתן טיפול מזויף. אולם, הם מציינים כי מספר ניכר של חולים מצאו תועלת בטיפול המזויף(ב-33% נצפה שיפור בשיעור גבוה מ-50%), דבר המעיד כי חלק מיעילות טיפול ה-IDET עשוי לנבוע מהשפעות טיפוליות בלתי-ספציפיות, כמו ביצוע פרוצדורה טיפולית כלשהי.

החוקרים טוענים כי המחקר הנוכחי מוכיח כי לגורמים בלתי-ספציפיים השפעה על יעילות ה-IDET, אך כי לא ניתן לייחס את היעילות כולה לגורמים אלה. עמדתם היא כי שווה לנסות טיפול באמצעות IDET בחלק נבחר מן החולים.

Spine J 2004 Jan-Feb;4:1:27-35.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה