תופעת יובש בעיניים שכיחה באוכלוסיה המבוגרת (Arch Ophthalmol)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מצביעות על שכיחות גבוהה של סובלים מיובש בעינים בקרב האוכלוסיה המבוגרת. גורמי סיכון מעטים נמצאו קשורים לתופעה ושימוש במעכבי ACE נמצא קשור להפחתת הסיכון. 

החוקרים כותבים כי סינדרום של יובש בעיניים מהווה גורם נפוץ לתחושת אי-נוחות בקרב האוכלוסיה המבוגרת ועלול להשפיע מאוד על איכות החיים. הם מסבירים כי מחקרים מסוג Cross-section יכולים רק להדגים את הקשר של גורם כלשהו לתופעה, אך לא את הופעתו לפניה. עובדה זו חשובה, לטענתם, שכן הסובלים מיובש בעיניים יכולים לנקוט בשינוי התנהגותי הקשור בתזונה ובשימוש בתרופות, במידת הצורך.

4,926 מתוך 5,924 הנבדקים בגילאי 43-84 שנים נבדקו בין השנים 1988-1990, 3,722 מהם נבדקו בים השנים 1993-1995, ו-2,961 מהם נבדקו בין השנים 1998-2000. נתונים אודות תופעת יובש בעיניים נאספו לראשונה במהלך הבדיקות שנערכו בין השנים 1993-1995. מתוך 2,783 הנבדקים שהשתתפו ו-44 הנבדקים שעברו ראיון במהלך בדיקות אלה ובבדיקות שנערכו בין השנים 1998-2000 הציגו 2,802 היסטוריה של תופעת יובש בעיניים.

322 מתוך 2,414 הנבדקים שלא דיווחו על יובש בעיניים בבדיקות שנערכו בין השנים 1993-1995, פיתחו היסטוריה של יובש בעיניים במהלך 5 השנים הבאות, דבר המבוטא בשכיחות של 13.3% (95%CI, 12.0%- 14.7%). השכיחות נמצאה בקורולציה משמעותית לגיל הנבדק (P<.001). לאחר התאמה לגיל נמצאה שכיחות גבוהה יותר בנבדקים בעלי היסטוריה של אלרגיה או של סוכרת, של שימוש באנטי-היסטמינים או בתרופות משתנות, ושל דירוג בריאות ירוד (P<.05).  

בניגוד לכך, לאחר התאמה לגיל נמצאה שכיחות נמוכה יותר בקרב נבדקים המשתמשים במעכבי ACE או צורכים אלכוהול (P<.05). גורמים שלא השפיעו על השכיחות המותאמת לגיל הם מין הנבדק, לחץ-דם, יתר לחץ-דם, רמת HDL-כולסטרול כללית בסרום, ערך BMI, הרגלי עישון, שימוש בקפאין, ויטמינים, תרופות נוגדות חרדה או דיכאון, שימוש בחסמי תעלות סידן או ב-anticholesterolemics, היסטוריה של arthritis, של gout, של אוסטיאו-פורוזיס, של מחלה קרדיו-ווסקולרית, או של מחלת בלוטת התריס.

מגבלות המחקר כוללות הסתמכות על דיווח אישי של הנבדקים אודות יובש בעיניים, חוסר יכולת הבחנה בין פגם בייצור דמעות לבין יובש שנובע מהתאיידות, שוני בהגדרת יובש בעיניים בין מחקר זה למחקרים אחרים, מרווח של 5 שנים בין תקופות ביצוע הבדיקות, ופטירה של נבדקים במהלך המחקר. הנבדקים במחקר נבחרו מתוך האוכלוסיה הלבנה מן המעמד הבינוני, דבר שעלול להפריע ליכולת הכללת הממצאים לקבוצות אחרות. בשל המספר הגדול של ההקשרים שנבדקו, עלולות חלק מהתוצאות שנמצאו בעלות משמעות סטטיסטית להיות מקריות.

החוקרים כותבים כי ישנם כמה גורמי סיכון בלתי-תלויים, אך שימוש בתרופות משתנות ובאנטי-היסטמינים קשור לעליה בסיכון להתפתחות יובש בעיניים, בעוד צריכת מעכבי ACE קשורה להפחתת הסיכון.

המלצת החוקרים הינה לקיים מחקר המשך שיבדוק את הקשר של אינברסיה הפוכה בין יובש בעיניים לבין שימוש במעכבי ACE. הם מציינים כי גורמים כגון arthritis ומחלות של בלוטת התריס שנחשבים כקשורים ליובש בעיניים, לא נמצאו כחזאים לשכיחות הופעת הסינדרום, אך יתכן שהתפתחותם מתרחשת בו זמנית להתפתחות הסינדרום.

Arch Ophthalmol. 2004;122:369-373

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה