דיאטה עתירה בחלבון ובסידן מפחיתה שחלוף עצם במבוגרים בעלי משקל יתר במהלך ההרזיה

אובדן משקל משרה ספיגת עצם שניתן לעכבה באמצעות מתן תוספת סידן. דיאטות עתירות חלבון נמצאו לאחרונה קשורות בהשפעה חיובית על צפיפות העצם, למרות שקביעה זו נותרה שנויה במחלוקת. במחקר זה הניחו החוקרים כי דיאטה עתירת חלבון וסידן תצמצם את שיעור ספיגת העצם במהלך אובדן משקל בהשוואה לדיאטה עתירה בחלבון אך מופחתת סידן.

השפעת כמות הסידן בדיאטה עתירת חלבון על הפרשת סידן מן העצם ועל המטבוליזם בעצם נבדקה במבוגרים הסובלים מעודף משקל (50 משתתפים בעלי ערך BMI של 2.1 ± 33.4) במהלך 12 שבועות של דיאטה מוגבלת אנרגיה ואחריהם 4 שבועות של דיאטה בעלת איזון אנרגטי. הנבדקים חולקו באקראי למתן דיאטה איזו-אנרגטית (5.5MJ/d, עם 34% אנרגיה מחלבון, 41% מפחמימות ו-21% משומן) עשירה בחלבונים תזונתיים (DP, 2400mg Ca/d) או במקורות חלבון מעורבים (MP, 500mg Ca/d).

במהלך תקופת ההגבלה האנרגטית, אובדן המשקל היה בשיעור של 10% (3.8 ± 9.7 ק”ג, P<0.01) והפרשת סידן בשתן במהלך 24 שעות הופחתה ללא תלות בדיאטה (בשיעור של 0.23 ± 1.09 מילי-מול ליום, P<0.01).

בשבוע 16 נמדדה עליה גדולה בשיעור של 40% ב-deoxypyridinoline (סמן לספיגת עצם) בקבוצה שטופלה בדיאטת MP בהשוואה לקבוצה שטופלה בדיאטת DP (ערך P של 0.008). Osteocalcin (סמן ליצירת עצם) עלה בין שבוע 0 לשבוע 16 רק בקבוצה שטופלה בדיאטת MP (ערך של 0.63 ± 2.16 מיקרו-גרם לליטר, P=0.001).

החוקרים מסיקים כי אובדן משקל קשור בספיגת עצם מוגברת, אך לדיאטת DP יתרון קטן על-פני דיאטת MP בהפחתת שיעור השחלוף הכללי. בשילוב להפחתה בהפרשת סידן בשתן, מעידות התוצאות כי דיאטה עתירת חלבון וסידן עשויה לגונן מפני אובדן מסת עצם במהלך הפחתה במשקל.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה