מחקר ישראלי מבוקר קובע כי התכשיר הצמחי ‘חיזוקית’ יכול למנוע זיהומים של דרכי הנשימה בילדים (Arch Pediatr Adolesc Med)

התכשיר הצמחי “חיזוקית” מכיל 50 מ”ג למ”ל אכיניצאה, 50 מ”ג למ”ל פרופוליס ו- 10 מ”ג למ”ל ויטמין C. חוקרים ישראלים בדקו את יעילות התכשיר במניעת זיהומים של דרכי הנשימה בילדים, במסגרת מחקר אקראי, דו-סמוי ומבוקר פלסבו, ייחודי מסוגו שנערך בארץ.

הרמן א. כהן ואחרים, מהמרפאה הקהילתית לילדים ומתבגרים בפתח תקוה, כותבים כי לאכיניצאה מיוחסת השפעה על ציטוקינים, מאקרופגים ועל תאי NK. לפרופוליס יוחסה השפעה נוגדת זיהומים, כולל על זיהומי הרפס מסוג I ועל נגיף השפעת, ופעולה כנגד גידולים וכנגד דלקת. נראה כי ויטמין C מגביר פעילות של תאי T וייצור של איטרפרון.

החוקרים בדקו 430 ילדים, בגיל שנה עד 5 שנים, שחולקו לטיפול ב”חיזוקית” או לקבוצת פלסבו, במשך 12 שבועות. הקבוצות קיבלו מינון של 5 מ”ל (גיל שנה עד שלוש שנים) או 7.5 מ”ל (ארבע עד חמש שנים), פעמיים ביום, ארבע פעמים ביום בזמן מחלה חריפה.

בקבוצת הטיפול נרשמה הפחתה משמעותית באירועי מחלה בהשוואה לקבוצת הפלסבו, 138 ארועים מול 308 ארועים, בהתאמה. בנוסף להפחתה במספר הארועים הממוצע לילד (0.9 לעומת 1.8 ימים), נרשמה הפחתה גם באורך הממוצע של כל אירוע, ובמספר ימי החום הכולל לכל ילד (2.1 לעומת 5.4 ימים).

328 מהילדים השלימו את המחקר. סיבות להפסקת ההשתתפות כללו טעם רע, חוסר אמון בטיפול ונשירה ללא הסבר. תופעות לוואי היו קלות ונדירות.

מתוצאות המחקר עולה כי ל”חיזוקית” השפעה משמעותית במניעת זיהומים בילדים. אולם כיוון שזהו המחקר הראשון מסוגו שנערך בילדים, יש צורך במחקר נרחב יותר שיכלול אוכלוסיות נרחבות יותר, כולל ילדים אלרגיים וכאלו שמטופלים בתרופות אחרות, כותבים החוקרים.

Arch Pediatr Adolesc Med. 2004;158:217-221, 222-224

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה