לקוצב בחדר שמאל השפעה טובה יותר מלקוצב בחדר ימין לטיפול בטיפול בפרפור עליות (J Am Coll Cardiol)

מחקר חדש מוצא כי כסיוע להסרה של ה-atrioventricular junction, קוצב בחדר שמאל (LV) מראה יעילות גבוהה מעט בהשוואה לקוצב בחדר ימין (RV) בהגדלת הפרקציה המוזרקת מן הלב ובהפחתת הזרימה ההפוכה דרך המסתם המיטראלי. אולם, עדיין לא ברור האם ניתן להפיק מממצא זה תועלת קלינית.

החוקרים ערכו השוואה בין מתן קצב בחדר שמאל לבין מתן קצב בחדר ימין באמצעות אנליזת נתונים שנאספו מ-44 נבדקים שהשתתפו במחקר. כל הנבדקים סובלים מפרפור עליות קבוע, והשוואה בין הנבדקים בקרב שתי הקבוצות בוצעה תוך 24 שעות מהסרת ה-junction .

החוקרים מוצאים כי בהשוואה לערכים שנמדדו לפני ההסרה, עליה בפרקציה המוזרקת ובזמן המילוי נמצאו בשתי קבוצות הנבדקים. אולם, שינוי גדול יותר של נמצא בקרב אלו שבהם קוצב ב-LV.

קוצב ב-LV נמצא קשור לעליה בשיעור 5.7% בגודל הפרקציה המוזרקת ולירידה בשיעור של 16.7% בזרימה המיטראלית הפוכה בהשוואה לקוצב ב-RV. יתרה מכך, רוחב מקבץ גלי QRS נמצא קצר ב-5% במתן קצב ב-LV. נוכחות בעיות תיפקוד סיסטוליות לא השפיעה על התוצאה, אך שיפור גדול יותר בזרימה המיטראלית ההפוכה נצפה בקרב חולים בעלי חסימה ב-left bundle branch.

החוקרים מציינים כי למרות שקוצב ב-LV הראה השפעה בולטת יותר מקוצב ב-RV, לא ברור כיצד קשורות ההשפעות ההמו-דינמיות הללו לתוצאה קלינית. הם מקווים כי תוצאות השלב הכרוני של המחקר שבמסגרתו נאספו הנתונים יעזרו להגדיל את הידע אודות היתרונות הכרוכים באתרי מתן קצב שונים בחולים אלה.

במאמר מערכת מצורף, מציין הכותב כי הנתונים קצרי הטווח שנאספו על-ידי החוקרים אינם מספיקים בכדי להצדיק את סיכון החולים ואת הקושי הכרוך בהשתלות מערכות קוצב בחדר הימני בלבד. הוא מוסיף כי עד להשגת נתונים ארוכי טווח צריכה בחירת אתר הקוצב להעשות בעיקר תוך התחשבות בשיקולי בטיחות.

J Am Coll Cardiol 2004;43:234-240.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה