שונות בגן ל-Lipoxygenase קשורה להתפתחות טרשת עורקים (N Engl J Med)

דיווח שפורסם לאחרונה מוצא כי פולימורפיזם באזור הפרומוטר של הגן המקודד ל-5-lipoxygenase מגביר את הסיכון להתפתחות טרשת עורקים. אולם, לדיאטה נמצאה השפעה מכוונת חזקה.

lipoxygenase הופך את החומצה הארכידונית ללויקוטרינים, הקשורים בתיווך התגובה הדלקתית. לכן, שונות גנטית המגבירה את יכולת האנזים לזרז ריאקציה זו עלולה לגרום להופעת זיהום מוגבר וכתוצאה מכך להתפתחות טרשת עורקים.

החוקרים בדקו 5 וריאנטים בגן המקודד ל- 5-lipoxygenase בקרב 470 נבדקים מבוגרים ובריאים בגיל העמידה. בכל הנבדקים נבדקו עובי שכבות ה-intima וה-media בעורק הקרוטיד ונמדדו סמנים של המעידים על זיהום. בנוסף נבדקו באמצעות שאלונים שיעורי צריכת החומצה הארכידונית וחומצת אומגה 3 בדיאטה על-ידי הנבדקים.

החוקרים מציינים כי וריאציה בגנוטיפ נמצאה בקרב 6% מהנבדקים. בהשוואה לנבדקים שבהם נמצאו שני אללים מזן הבר, בנשאים של שני אללים וריאנטים נמצאה עליה משמעותית בעובי שכבות ה-intima וה-media. למעשה, העליה בעובי שנמצאה בנשאים אלו ניתנת להשוואה לזו שנצפית בקרב חולי סוכרת, גורם הסיכון החזק ביותר להופעת מחלת לב.

כצפוי, נראה כי דיאטה עשירה בחומצה ארכידונית מעלה את ההשפעה האטרוגנית של האללים הוריאנטים. בניגוד לכך, דיאטה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3, המהוות סובסטרט מתחרה לאנזים  5-lipoxygenase הפחיתו את ההשפעה.

בהתאמה להשפעות הדלקתיות המוכרות של הלויקוטרינים, מצאו החוקרים כי רמות ה-C-reactive protein נמצאו גבוהות יותר בקרב נשאים של שני אללים וריאנטים בגן ל-lipoxygenase.

החוקרים מסכמים כי הממצאים עשויים להוביל ליצירת גישה מולקולרית ותזונתית חדשה למניעה וטיפול במחלות קרדיו-ווסקולריות, בהתאם לגנוטיפ שמציג החולה.

N Engl J Med 2004;350:29-37.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה