ניתוח מעקפים ללא שימוש במכונת לב-ריאה בטוח כמו ניתוח עם מכונת לב ריאה, אך כרוך בשיעור רה-וסקולריזציה גבוה יותר (N Engl J Med)

ניתוח מעקפים ללא מכונת לב ריאה הוא בטוח כמו ניתוח מעקפים עם מכונת לב ריאה וגורם לפחות נזק לשריר הלב, אך קשור בשיעור רה-וסקולריזציה (revascularization) גבוה יותר, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שהתפרסם בגיליון ה-1 בינואר של ה- New England Journal of Medicine.

במחקר זה השתתפו 50 מטופלים שהוקצו אקראית לניתוח מעקפים עם או בלי מכונת לב-ריאה, בשיטות הניתוח וההרדמה המקובלים. הגיל הממוצע היה 63 ו-87% היו גברים.

בשתי הקבוצות לא היו מקרי מוות סביב הניתוח ולא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במספר השתלים הממוצע (3.4 עם מכונת לב ריאה ו-3.1 בלי המכונה) או במשך השהות החציוני בבית החולים לאחר הניתוח (7 ימים בשתי הקבוצות).

בקבוצה שנותחה עם מכונת לב ריאה נמצא יותר נזק לשריר הלב בהשוואה לשיטת הניתוח ללא מכונת לב ריאה. שיעור הפתיחות (Patency rates) כפי שנבדק באנגיוגרפיה של העורקים הכליליים 3 חודשים לאחר הניתוח היה גבוה משמעותית בקבוצה שנותחה עם המכונה (98% לעומת 88%).

החוקרים מסכמים שניתוח מעקפים כליליים ללא מכונת לב ריאה הוא בטוח וגורם לפחות נזק לשריר הלב בהשוואה לניתוח עם מכונה. שיטה זו עשויה להיות חשובה במיוחד במטופלים עם מחלות רקע נוספות שמכונת לב ריאה מהווה סיכון עבורם. עם זאת, מציינים החוקרים,שיעור פתיחות המעקפים הנמוך בקבוצה שנותחה ללא המכונה מעורר דאגות בנוגע ליעילות השיטה בטווח הארוך, לשם כך יש צורך במחקרים קליניים נוספים עם תקופת מעקב ארוכה יותר.

N Engl J Med. 2004;350:3-4, 21-28

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה