אימון מסייע לגברים להתמודד עם HIV

חוקרים מדווחים לאחרונה כי שימוש בהתערבות חינוכית מסוג אימון יעיל להתמודדות coping effectiveness training, CET, מסייע לנשאי HIV להתמודד עם מצבם.

החוקרת הראשית מסבירה כי החיים בצל האתגרים שמציבה המחלה הכרונית עלולים להיות מתוחים. היא מוסיפה כי המחקר מדגיש כי חולים יכולים ללמוד מיומנויות ספציפיות שייסעו להם להתמודד עם מתחים אלו.

החוקרים מסבירים כי שיטת CET מערבת הכרה של החולה בהיבטי המצב שיכולים להיות מאתגרים עבורו ובאלו שלא יכולים, וכי תגובות מתאימות מסייעות בהפחתת הסממנים הפסיכולוגיים.

בכדי לקבוע האם CET יכול לסייע בהפחתת אי-הנוחות המצויה בקרב חולי HIV בחנו החוקרים 149 גברים נשאים, שהזדהו מרצונם החופשי כהומו-סקסואלים או כדו-מיניים ודיווחו על דיכאון, ורמות CD4 שנמצאו בהם נעו בין 200 ל-700 תאים לליטר.

המטופלים חולקו באקראי לקבלת CET, לקבלת קורס מידע לגבי HIV, או לקבוצת ביקורת שחבריה המתינו במהלך שלושה חודשים.

בקבוצת ה-CET ובקבוצה שקיבלה מידע אודות HIV נערכו 10 מפגשים קבוצתיים בני 90 דקות במהלך שלושת החודשים ו-6 מפגשי המשך במהלך יתר השנה.

בקבוצת ה-CET התרכזו בהערכה ובהתמודדות עם מצבים מלחיצים, בעוד בקבוצת המידע התרכזו בנושאים כגון חוסר-תפקוד ובנושאים חוקיים.

כעבור 3 חודשים, בקרב חברי קבוצת ה-CET נמצאה ירידה גדולה משמעותית במתח ובשחיקה הנראים לעין בהשוואה לחברי קבוצת המידע. ירידה משמעותית גם בשיעור החרדה נמצאה בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת.

במהלך שלב פגישות ההמשך המשיכה האופטימיות לעלות הן בקבוצת ה-CET והן בקבוצת המידע. בנוסף, נמצאו הבדלים משמעותיים בשתי הקבוצות ברמת מצב הרוח בזמן 6 חודשים ובזמן 12 חודשים.

החוקרת הראשית מסכמת כי הממצאים מצביעים על כך שאנו יכולים לסייע להפיכת גישת החולים כלפי חייהם לחיובית יותר, ולהפחתה בהפרעות ובשחיקה. לדבריה, יתורגמו כל אלו לשיפור באיכות חייהם של החולים.

Psychosom Med 2003;65:1038-1046.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה