שכיחות מוגברת של IBS במשפחות

מחקר פרוספקטיבי המתפרסם הגיליון דצמבר של Gut מרמז על שכיחות מוגברת של תסמונת המעי הרגיז,irritable bowel syndrome (IBS) , בקרב משפחות. עם זאת, החוקרים לא שוללים סומטיזציה (somatization), בניגוד לגנטיקה או השפעות משפחתיות-סביבתיות, כגורם אפשרי ל-IBS.

החוקרים פנו למטופלים המשתתפים ב- Mayo Clinic IBS education program, בגילאים 18 עד 80, נשואים, ללא עדות למחלות פסיכיאטריות ושאינם חיים במוסד סיעודי.

החוקרים שלחו חבילה של שאלונים ל-181 מטופלים ובני זוגם. החבילה כללה שאלונים לדיווח-עצמי של סוג וחומרת התסמינים של מחלת המעי, רשימת תסמינים סומטיים וטופס הפרטים האישיים של כל קרובי המשפחה מדרגה ראשונה, כולל אלו שאינם חיים.

החוקרים שלחו את אותה חבילת שאלונים לקרובי המשפחה מדרגה ראשונה של המטופלים עם IBS ובני זוגם, ובהתאם לתוצאות השאלונים בצעו אבחנה של IBS.

מתוך 181 המטופלים, רק 74 (41%) נענו, מתוכם רק ל-64 היו קרובי משפחה חיים. מתוך 74 המטופלים עם IBS ל-62 היו בני זוג שנענו למחקר ו-58 מהם דיווחו על קרובי משפחה חיים. החוקרים שלחו שאלונים ל-363 הורים ואחים של מטופלים, 299 הורים או אחים של בני הזוג ול-180 ילדים של המטופלים ובני זוגם. שיעור התגובה הכולל של קרובי המשפחה עמד על 71%.

הנתונים שנאספו הצביעו על שכיחות גבוהה כמעט פי 3 של IBS במשפחות המטופלים, בהשוואה למשפחות בני הזוג. עם זאת, תיקון לפי מדדי סומטיזציה הפחית את היחס הסיכון כך שכבר לא היה משמעותי סטטיסטית.

ב-40% ממשפחות המטופלים היה לפחות קרוב משפחה אחד עם IBS בהשוואה ל-17% במשפחות בני הזוג, עם זאת ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית.

החוקרים מסכמים שהמחקר הדגים קיום צבר מקרים של IBS במשפחות, אך יש צורך במדגם גדול יותר על מנת לאשר ממצאים אלו. הם מוסיפים שאם מחקרים עתידיים יאשרו קיום צברים משפחתיים של IBS יהיה צורך לבחון בזהירות גורמים סביבתיים ותורשתיים שעשויים להיות אחראיים לתופעה זו.

Gut. 2003;52:1703-1707

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה