פוזאון –לטיפול בחולי איידס, שפיתחו עמידות לתרופות המקובלות אושרה ע”י ה- FDA והאיחוד האירופי ובקרוב גם בישראל..

להלן דיווח שהועבר אלינו מטעם חברת רוש, משווקת הפוזאון.

פוזאון- Fuzeon תרופה חדשה לטיפול באיידס, מאפשרת לטפל בחולים שפיתחו עמידות לתרופות המקובלות. פוזאון היא התרופה הראשונה שחוסמת את חדירתו של נגיף ה HIV (הגורם כידוע לאיידס) לתא ואת שכפולו בעקבות זאת. עד היום כל התרופות לאיידס פעלו לדיכוי הנגיף לאחר שחדר לתא.. התרופה קיבלה אישור ה- FDA והאיחוד האירופי. פיתוחה של פוזאון מוגדרת על ידי רוש, היצרנית, כפריצת דרך כיוון שמדובר בדור חדש של תרופות לטיפול באיידס. בישראל 30 חולים הזקוקים לתרופה בהיעדר אפשרויות טיפוליות אחרות. פוזאון עתידה לקבל את אישור משרד הבריאות בימים אלה.

עמידות לתרופות בעיה גוברת בטיפול בחולי איידס

אחת הבעיות הכאובות עמה מתמודדים חולי איידס והצוותים הרפואיים היא בעיית העמידות בפני תרופות. ממחקר שנערך בארה”ב עולה כי 75% מנשאי HIV נושאים נגיף שעמיד לפחות לתרופה אחת. עמידות עלולה להתפתח כשהמטופל לא לוקח בעקביות את כל התרופות שהוא מקבל. בנוסף, מחקרים הראו כי כ – 20% מהמאובחנים החדשים נדבקו מלכתחילה בנגיף עמיד, דבר המגביל את אפשרויות הטיפול בטרם החל.

כידוע, נגיף ה – HIV שייך לקבוצת נגיפים שכדי לשכפל את עצמם חייבים לחדור לתא. הנגיף חודר לתאי דם לבנים מסוג מסוים הנקראים, תאי CD4. הנגיף תוקף את תאי ה CD4, הורס אותם ובכך מחליש את מערכת החיסון. עם החלשות מערכת החיסון של נשאי האיידס, נגיפים, חיידקים ופרזיטים אחרים שבד”כ לא משפיעים על בני אדם בריאים הופכים להיות מסכני חיים.

עד כה טופלו חולי איידס על ידי תרופות מ- 3 קבוצות ששולבו יחדיו. שילוב תרופות זה הוא למעשה ה”קוקטייל” שמדכא את הנגיף ותוקף אותו בשלבים שונים של מחזור חייו.

פוזאון טיפול חדש

העמידות לתרופות יצרה צורך בפיתוח תרופה שתפעל כנגד הנגיף בדרך אחרת. הטיפולים הקיימים פועלים בתוך התא ותוקפים את אנזימי הנגיף המעורבים בשכפולו. פוזאון, לעומת זאת, מונעת את כניסת הנגיף והשתלטותו על תאי הדם הלבנים מסוג CD4. בזכות המנגנון הייחודי פוזאון יעילה בחולים שטופלו בתרופות שונות ופיתחו עמידות לקבוצות תרופות נוגדות HIV.

שני מחקרים שפורסמו במאי 2003 בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine הראו כי:


  • חולים שטופלו בפוזאון בשילוב עם תרופות נוספות היו בעלי סיכוי כפול להפחית עומס נגיפי ה HIV עד לרמה שלא ניתן לזהותם בדם, בהשוואה לחולים שקיבלו רק שילוב של תרופות קיימות.

  • אצל חולים שטופלו בפוזאון הוכפלה ספירת תאי הדם הלבנים וחל שיפור משמעותי במערכת החיסון.

  • פוזאון נמצאה יעילה גם בחולים קשים מאוד שלא נותרה להם אופציה טיפולית נוספת.
  • ישראל – בין המדינות הראשונות בעולם לשיווק התרופה

    פוזאון היא אחת התרופות המורכבות לייצור בהיקף גדול, שאי פעם פותחה בתעשיית התרופות. תהליך ייצורה כולל למעלה מ- 100 שלבים ומשום כך עד סוף 2003 ניתן יהיה לספק את התרופה ל – 18,000 חולים בלבד בעולם. לאור מאמצים מיוחדים שנקטה חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) תיכלל ישראל בין המדינות שחוליהם יזכו להיות מטופלים בתרופה.

    פוזאון פותחה ע”י חברת התרופות הופמן לרוש וחברת הביוטכנולוגיה טרימריס. פוזאון עתידה לקבל אישור משרד הבריאות. התרופה לא מצויה בסלי הקופות.

    פוזאון ניתנת בזריקה תת-עורית פעמיים ביום. תופעת הלוואי השכיחה ביותר כפי שנצפתה בשני המחקרים היא תגובה מקומית באזור ההזרקה.

    קונצרן הופמן לרוש מתמקד בפיתוח תכשירים התוקפים את נגיף ה HIV ומחלת האיידס משנת 1986, עת החל הפיתוח של Saquinavir, התרופה הראשונה בעולם מקבוצת ה Protease inhibitor (אחת מקבוצות התרופות הנכללות ב”קוקטייל”). תרופה נוספת מאותה קבוצה היא Viracept. תרופה נוספת T-1249 נמצאת כרגע בשלבי פיתוח.

    למידע נוסף ניתן לפנות לחברת רוש.

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה