תכנית לניהול עצמי יעילה בטיפול בכאבי גב תחתון

תוצאות מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה מעידות כי תוכנית לניהול עצמי לטיפול בכאבים בגב התחתון עשויה לשפר את המצב התיפקודי ואת הסימפטומים העתידיים.

החוקרים כותבים כי כאב בגב התחתון הינו תופעה שכיחה מאוד ברחבי ארצות-הברית ובעלת עלות גבוהה ביותר בשל ההוצאות הכרוכות בטיפול הרפואי הנדרש. הם מסבירים כי בלמעלה מ- 90% מכלל מקרי הכאבים בגב מדובר בכאב אקוטי בגב התחתון, המוגדר כסימפטומים שנמשכים פחות משלושה חודשים, וכי כמעט מחצית מכלל ההוצאות הקשורות לטיפול בכאבי גב מוקדשות לכאב מסוג זה.

למחקר נרשמו 211 משתתפים שפנו לרופא בשל כאב אקוטי בגב התחתון במשך תקופה קצרה מ-90 יום. הם חולקו באקראי לקבוצה שקיבלה טיפול רגיל ולקבוצה שקיבלה תוכנית לניהול עצמי. התוכנית כללה שלושה מפגשים קבוצתיים שהתמקדו במתן המלצות לטיפול, המלצות לשינויים התנהגותיים, העלאת הביטחון העצמי והפחתת המחשבות וההרגלים השליליים.   

הנבדקים שהשתייכו לקבוצת התוכנית לניהול עצמי קיבלו גם דפי הסבר שבהם פירוט אודות משטר התעמלות ומכניקה נכונה של הגוף, ואלו שהחמיצו את אחד המפגשים קיבלו טייפ, קלטת של השיעור, ואת הדפים שחולקו במהלכו. במעקב שהתבצע באמצעות שיחות טלפון בזמנים של ארבעה, ששה ושמונה שבועות אחרי המפגש הראשון הועלו שוב התכנים שהועברו בשיעור, נבדקה ההתקדמות ונענתה כל שאלה בכל נושא. שיחות מעקב ממשיך התבצעו לאחר מכן על בסיס חודשי.    

אף-על-פי שבקבוצת הנבדקים שקיבלה טיפול רגיל לא בוצעו פעולות אלה, החולים יכלו לפנות לטיפול מקצועי או לפיזיותרפיה, או לקבל תרופות או דפי הדרכה בנוגע לתרגילי גב על-פי שיקול הדעת של הרופא המטפל.

כעבור 12 חודשים, הערכת התוצאות באמצעות שאלון מתאים נמצאה טובה יותר בקבוצה שקיבלה תוכנית לניהול עצמי מאשר בקבוצה שקיבלה טיפול רגיל (P=.009). בקבוצה הראשונה נמצאו תוצאות טובות יותר גם מבחינת תפקוד מנטלי (P=.009), הכאב בגב (P=.03), הזמן שהוקדש לפעילות גופנית (P=.047), וכן נמצא חשש מופחת לפציעה חוזרת (P=.005).

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת להצביע על הגורם בתוכנית לניהול עצמי שהיה היעיל ביותר בהשגת התוצאות, שיעור נמוך יחסי של מעקב, ואי-הכללה של אוכלוסיות נבדקים נוספות במחקר. 

החוקרים כותבים כי תוכנית לניהול עצמי יכולה ליצור שיפור ולשמר את המצב התיפקודי, התיפקוד המנטלי, והיעילות העצמית בשליטה על סימפטומים עתידיים למשך שנה אחת, בקרב חולים המתגוררים באזור אורבני, הסובלים בפעם הראשונה מכאב אקוטי בגב התחותון.

Arch Intern Med. 2003;163:2632-2638

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה