נמצא קשר בין מחסור בשינה לבין תפקוד הקורטקס הפרונטלי

חוקרים מדווחים כי נמצא קשר בין מחסור בשינה בשעות הלילה לבין תפקוד לקוי של הקורטקס הפרונטלי ביום שלאחריו, בהתאם למדידות חשמליות שנערכו באמצעות electroencephalograph, EEG.

שינוי משמעותי נמצא באמפליטודות מרכיבי ה-EEG שנמדדו בקורטקס הפרונטלי והפריאטלי באנשים שנשארו ערים במעבדת הניסוי במהלך שעות הלילה. אחד החוקרים הסביר כי למניעת שינה יש השפעה ייחודית על הקורטקס הפרונטלי. הוא הוסיף כי ממצאי המחקר מדגימים כמה מערכות קורטיקליות שונות רגישות להפרעות בשינה.

במחקר השתתפו מתנדבים בריאים וצעירים שנשארו ערים במעבדת הניסוי במהלך הלילה באמצעות משחקי קלפים וצפיה בסרטי וידיאו. חסרים מסוגים שונים נצפו בפוטנציאלים הקשורים לארועים שנמדדו בקורטקס הפרונטלי והפריאטלי ביום שלמחרת, בהתאם לדרישות המשימה שבוצעה שהיו דייקנות או מהירות. 

הממצא החדש שהופיע במבחנים שנערכו, היה הופעת הגברה בעוצמת הפוטנציאל מהאונה הפריאטלית בעקבות מניעת שינה.

החוקר הסביר כי כאשר נמנעת מאיתנו שינה, אנו מגייסים יותר משאבים מהאונות הפריאטליות משום שתפקוד האונות הפרונטליות איננו מלא. הוא הוסיף כי האונה הפריאטלית מפצה על המחסור בתפקוד הפורנטלי. האונה הפרונטלית נחשבת לשולטת בתפקודים המנהליים בגופנו שמושלמים רק עם ההגעה לבגרות, כגון קבלת החלטות. החוקר הסביר כי השינוי בסיגנל הפריאטלי היה משמעותי סטטיסטית (P<.05).

מניעת השינה גרמה לנבדקים גם לגיוס יותר משאבים מהקורטקס הפרונטלי לצורך דייקנות במשימות. הפוטנציאלים הקשורים לארועים שהוקלטו באונה הפרונטלית של נבדקים שנמנעה מהם שינה היו שליליים יותר ביחס לאלו שהוקלטו אחרי שנת לילה מלאה (P<.05).

החוקר סיכם כי השלב הבא במחקר יהיה לבחון כיצד תרופות פסיכו-סטימולנטיות שונות משפיעות על הסיגנלים הקורטיקלים הללו.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה