מתן אורלי של Prednisolone נמצא בלתי יעיל בטיפול בחירחורים אצל ילדים

בהתאם לתוצאות מחקר מבוקר רנדומלית שהתפרם במהדורת נובמבר של The Lancet, לא ניכר שיפור במתן אורלי של prednisolone בילדים בגילאי שנה עד חמש שנים שאינם מאושפזים לטיפול בחירחורים חמורים. החוקרים ממליצים על שינוי הקו המנחה הנוכחי בבריטניה ובארצות הברית הממליץ על מתן אורלי של טיפול סטרואידי על ידי ההורים בעת התקף חירחורים בילדים צעירים. 

“האבחון הקליני של אסטמה מקיף סממנים שונים של החרחור הקשורים בגורמי סיכון שונים, בתוצאות לטווח הארוך, בזיהום הבסיסי ובאופן התגובה לטיפול” כותבים החוקרים. “בניגוד לכך, אסטמה בילדים בגיל שנה עד חמש שנים מאופיינת באפיזודות חולפות, חוזרות ונשנות, של חירחורים המגורות על-ידי הצטננות ויראלית, פנוטיפ שמסווג תחילה בחירחור של ברונכיטיס, וכעת כחירחור ויראלי של ילדים”

בניסוי זה, נבדקו ב-217 ילדים בריטיים שהגיעו לבית החולים בשל חירחורים ויראליים כמות חלבוני eosinophil cationic protein בפלסמה (ECP), וכמות eosinophil protein X בפלסמה (EPX). אחר-כך חולקו הילדים אקראית לקבוצה שקיבלה על-ידי ההורים prednisolone במתן אורלי במשך חמישה ימים, 20 מ”ג ליום, ולקבוצה שקיבלה פלצבו.

מתוך 153 הילדים שחוו אפיזודה חוזרת, נאספו תוצאות לגבי 120, מתוכם 51 קיבלו prednisolone ואילו 69 קיבלו פלצבו. לא נצפה הבדל משמעותי, (78%), בין הקבוצות בממוצע מספר הפעמים שהופיעו הסימפטומים במהלך 7 יממות או בצורך בהכנסה לאישפוז, אפילו בילדים עם ספירות אאוזינופיליות גבוהות מהממוצע. 

מגבלות המחקר כוללות שיעור גבוה של אי הענות לטיפול, חוסר באפיזודות עוקבות ב-23% מהילדים שהופיע באופן אקראי, שימוש לפחות במנה אחת של התרופה הנבדקת לפני החלפת הסטרואיד, והערכה הן של חירחור והן של שיעול כסימפטום נשימתי שנלקח בחשבון.

“הקו המנחה בבריטניה לטיפול באסטמה של ילדים ממליץ להורים להצטייד בסטרואידים למתן אורלי”, אומר אחד המחברים. “הממצאים מעידים כי יש לבחון מחדש אסטרטגיה זו בילדים מתחת לגיל בית-הספר הסובלים מחירחורים ויראליים, משום שאין רווח ברור העומד מול הסיכון הפוטנציאלי בטיפול זה”.

Lancet. 2003;362:1433-1438

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה