אריתרופויטין עשוי להגן על הלב לאחר אירוע איסכמי

 

אריתרופויטין (erythropoietin) במינון נמוך עשוי להגן על הלב מפני אירועים איסכמיים על ידי צמצום הנזק לשריר הלב והגברת יכולת ההתכווצות של השריר לאחר אוטם, מדווחים חוקרים מאוניברסיטת Duke. יתרה מזאת, נראה שמנה בודדת המספקת הגנה אינה גורמת להמטופויזיס (hematopoiesis) שעלול להיות מזיק, הם מדווחים בגיליון ה-1 באוקטובר של ה-Journal of Clinical Investigation.

כטיפול באנמיה, נמצא במחקרים קודמים שאריתרופויטין מגן על נוירונים, ושהרצפטור שלו נמצא בתאי אנדותל ותאי שריר לב.

החוקרים הראו שטיפול מיובלסטים ( (myoblastsממקור חולדה באריתרופויטין הפחית את תמותת התאיםבקרוב לחצי לאחר חשיפה ל-hydrogen peroxide. טיפול זה גם הגן על התאים מפני נזק במשך 12 שעות של אנוקסיה.

כמו כן החוקרים בחנו את השפעת אריטרופויטין in vivo על לבבות של ארנבות, כאשר ניתן לפני גרימת אוטם בשריר הלב. 6 שעות לאחר האוטם, כמות התאים שעברו אפופטוזיס היתה נמוכה משמעותית בקבוצה שטופלה באריתרופויטין בהשוואה לקבוצה שטופלה בסליין.

שלושה ימים לאחר האוטם, אחוז הרקמה הפגועה היה נמוך באופן משמעותי בקבוצת האריתרופויטין בהשוואה לפלצבו. לא היתה השפעה על ההמטוקריט, ממצא שמרמז שמנה בודדת של התרופה לא מעלה את הסיכון לאירועים תרומבוטיים ותמותה מוגברת. הקבוצה עקבה אחר החיות במשך כחודש לאחר האוטם והשיפור בתפקוד נשמר.

החוקרים מסכמים כי יתכן וקיים חלון הזדמנויות טיפולי שבו מנה בודדת של אריתרופויטין,  הניתנת לאחר אוטם בשריר הלב או מצב איסכמי אחר, יכולה לספק הגנה מיידית ותועלת לטווח ארוך על-ידי שימור תאי שריר הלב החיים בזמן האיסכמיה/רה-פרפוזיה.

החוקרים מוספים שאריתרופויטין עשוי להוות בעתיד אמצעי מניעתי שניתן למטופלים יום לפני אנגיופלסטיה, משום שנראה שאינו גורם לשינויים בצמיגות הדם שעשויים להזיק כאשר העורקים מוצרים. כמו כן, משערים החוקרים, ניתן יהיה לתת את הטיפול למטופלים עם תעוקת לב קשה כאשר נראה שאוטם הוא בלתי נמנע.

J Clin Invest 2003;112:999-1007

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה