תינוקות שקבלו טיפול באנטיביוטיקה נמצאים בסיכון מוגבר לאטופיה ואסתמה

 

חשיפה לאנטיביוטיקה בתינוקות מעלה ככל הנראה את הסיכון לאטופיה (Atopy) בילדות יתכן שגם לאסתמה אלרגית, כך עולה מתוצאות מחקר שדווח השבוע בכנס השנתי של ה- European Respiratory Society בוינה.

ישנם דיווחים סותרים בנוגע להשפעת חשיפה לאנטיביוטיקה על הסיכון לאטופיה ואסתמה. החוקרים בחנו תיקים רפואיים של 445 ילדים מאזור דטרויט המשתתפים במחקר עוקבה מאז לידתם. 49% מהילדים טופלו באנטיביוטיקה ב-6 החודשים הראשונים לחייהם. הילדים היו במעקב להופעת אטופיה או אסתמה עד גיל 7, אז עברו הערכה על-ידי מומחה לאלרגיה.

שימוש באנטיביוטיקה בששת החודשים הראשונים בחיים נמצאה קשורה בסיכון יחסי של 1.5 לאטופיה ו-2.5 לאסתמה עד גיל 7, בהשוואה לילדים שלא קיבלו אנטיביוטיקה בינקותם.

באשר לאסתמה, טיפול באנטיביוטיקה רחבת טווח נמצא קשור בסיכון יחסי גבוה של 8.9, ציינו החוקרים.

הקשר בין חשיפה מוקדמת לאנטיביוטיקה והופעת אסתמה היה חזק יותר במספר תת-קבוצות, בעיקר ילדים עם היסטוריה אימהית של אלרגיות ואסתמה ואלו שלא החזיקו בביתם חיות מחמד (!).

הממצא האחרון מחזק את “תיאוריית ההגיינה”, לפיה חשיפה מוקדמת לזיהומים חיידקים יוצרת סבילות, ובכך מגנה מפני מחלות אלרגיות. שימוש מוקדם באנטיביוטיקה עלול להשפיע על מערכת העיכול ולשנות את מהלך ההתפתחות של מערכת החיסון.

החוקרים מוסיפים שנוכחות בעלי חיים בבית חושפת את התינוקות לחיידקים רבים. בילדים שנמצאים בסביבה יותר “סטרילית” אנטיביוטיקה עשוייה להוות גורם סיכון משמעותי יותר. ממצא מעניין נוסף היה שהקשר בין אנטיביוטיקה לאטופיה היה חזק יותר בקרב תינוקות שניזונו מחלב אם במשך 4 חודשים או יותר, עם סיכון יחסי של 3.0. כרגע לא ברור האם חלב אם מועיל או מזיק בהקשר של אלרגיות.

לסיכום, מחקר זה תומך במגמה הנפוצה לאחרונה להגביל את השימוש באנטיביוטיקה. יתכן שיש צורך במעקב להתפתחות אלרגיות או אסתמה בתינוקות שנזקקים לאנטיביוטיקה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה