חולי צליאק ברמת סיכון מוגברת לסרטן

אנשים הסובלים ממחלת הצליאק נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן מסוגים שונים. כך עולה ממאמר המתפרסם לאחרונה ב- American J of Medicine .

למרות שמחקרים אירופאים מצאו סיכון מוגבר לכמה סוגי סרטן, בעיקר לימפומה שאינה מסוג הודג’קינס (non-Hodgkin’s lymphoma ) , אף מחקר אמריקאי לא בוצע עד כה בחולי צליאק. מטרת מחקר זה הייתה לבדוק את קיומו של קשר זה וכן לבחון אם דיאטה ללא גלוטן עשוייה להיות מגינה מפני סרטן.

381 חולי צליאק היו במעקב מ- 1981 ועד 2000 במספר מרכזים. החוקרים השתמשו במידע של מרכז הסרטן ובחישובי תמותה רגילים – SMR .

מבין 381 חולי הצליאק 11% אובחנו כחולי סרטן. כרבע מהם לאחר איבחון הצליאק, עוד רבע לאחר חודש האיבחון בצליאק, וכחצי מהם עוד טרם אובחנו כחולי צליאק.

הסיכון לסרטן כלשהו בקרב חולי הצליאק היה גבוה פי 1.5 מהאוכלוסיה הנורמלית. בסוגי סרטן מסויימים הסיכון היחסי היה אף גבוה יותר: סרטן המעי הדק ( SMR=34 ) , סרטן הושט (SMR=12 ) , לימפומה שלא מסוג הודג’קינס (SMR=9.1 ) ומלנומה (SMR=5 ).

המימצא המפתיע ביותר במחקר היה שהסיכון ללימפומה שלא מסוג הודג’קינס הוא “עיקש”, למרות איבחון וטיפול בצליאק באמצעות דיאטה ללא גלוטן.

המשמעות של נתונים אלה היא שמטופלים החולים בצליאק זקוקים למעקב צמוד לאחר האיבחון. בנוסף, נראה שלמרות שמטופלים מצהירים על דיאטה חופשית מגלוטן הם עדיין צורכים בפועל גלוטן, משום שקשה מאוד להמנע מחשיפה לגלוטן בגלל השימוש הנרחב שבו בתעשיית המזון ובאכילה מחוץ לבית.

Am J Med 2003;115:191-195.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה