אנדופתלמיטיס חיידקית אנדוגנית, אבחנה שמוחמצת לעיתים קרובות, שכיחה יותר בקרב מטופלים עם סוכרת

 

מטופלים שחלו באנדופתלמיטיס חיידקית אנדוגנית, endogenous bacterial endophthalmitis (EBE), סובלים לרוב מפגיעה מתמשכת בראיה, לעיתים קרובות הם אינם מאובחנים, ובמקרים רבים הם מתאפיינים בגורמי סיכון לזיהומים כמו סוכרת.

EBE, שמוכר גם כאנדופתלמיטיס מטסטטי, הוא מצב חמור שמתפתח כאשר חיידקים חוצים את מחסום הדם-עין (blood-ocular barrier) ומתרבים בתוך העין.

Tim L. Jackson ועמיתיו מבית החולים St. Thomas’ בלונדון סקרו 286 מקרים מדווחים של EBE. נכללו בסקירה מחקר פרוספקטיבי שעקב במשך 17 שנים אחר 19 מטופלים עם EBE ו-267 מקרים שדווחו בספרות מאז 1986.

מתוצאות הסקירה עולה שלרוב החולים עם EBE היה רקע רפואי, לא תמיד מאובחן, שגרם לנטייה מוגברת לזיהומים. המצב המקדים השכיח ביותר היה סוכרת.

המחקר הפרוספקטיבי קבע שרוב החולים עם EBE קיבלו אבחנה ראשונית מוטעית. הטעות השכיחה ביותר היתה אבחנה של EBE כהתקף חריף של אובאיטיס קדמית (acute anterior uveitis).

חיידקים גראם שליליים גרמו לרוב מקרי EBE במזרח אסיה, בעוד שחיידקים גראם חיוביים היו הגורם העיקרי בצפון אמריקה ואירופה.

הפרוגנוזה הראייתית עבור חולים עםEBE אינה טובה, רוב המקרים מסתיימים בעיוורון של העין החולה. מוקדים חוץ עייניים של זיהום היו שכיחים, בעיקר בכבד, ריאות, מערכת עצבים מרכזית, אנדוקרדיום, כליות ובמערכת השתן, והיו קשורים בתמותה של 5%.

הטיפול בזיהום כלל אנטיביוטיקה תוך-זגוגיתית (vancomycin לגרם+ ובדרך-כלל ceftazidime לגרם-), סטרואידים במתן תוך-זגוגי וכריתת הזגוגית ((vitrectomy. סטרואידים וויטרקטומיה היו יעילים יותר בשימור הראיה השימושית.

החוקרים מציינים שב-55 השנים האחרונות לא חל שיפור בתוצאה הסופית של EBE. מחקר זה מדגיש את הצורך במודעות גבוהה יותר לאבחנה זו שמוחמצת לעיתים קרובות.

 לידיעה ב-docguide


Surv Opthalmol 2003;48:4:403-423 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה