ייתכן ופיצה איטלקית מורידה הסיכון לסרטן במערכת העיכול

צריכה קבועה של פיצה איטלקית נראית כמורידה את הסיכון לגידולים במערכת העיכול, כך על פי מחקר חדש. קבוצת החוקרים ניתחו מידע ממחקרי case- control שנערכו באיטליה בין 91′-2000.  במחקר השתתפו למעלה מ-3,000  מטופלים עם  מקרים, מאושרים היסטולוגית, של סרטן  בבית הבליעה, בלוע, בגרון, בושט, במעי הגס או בפי הטבעת. קבוצת ההשוואה כללה כמעט 5,000 מטופלים שהתקבלו לבית החולים לטיפול בטראומה או במחלה חמורה  nonneoplastic .

המטופלים רואיינו בקשר לגורמים סוציו-דמוגרפיים והרגלי חיים. כאוכלי פיצה קבועים הוגדרו כאלו שאכלו לפחות מנה אחת של פיצה מדי שבוע, בעוד שאוכלי פיצה מקריים הוגדרו כאלו שצרכו בין מנה ל-3 בחודש.  החוקרים חישבו את הסיכוי היחסי לסרטן במערכת העיכול  לאחר התאמה של גיל, מין, השכלה, צריכת אלכוהול וטבק, צריכה קלורית, וה-BMI.

הסיכוי היחסי היה נמוך מ-1.0 לכל סוג של סרטן בין המטופלים שדיווחו כי אכלו לפחות מנה אחת של פיצה בחודש כחלק מהדיאטה הרגילה שלהם לפני האבחון. מלבד סרטן בפי הטבעת, נראה כי יש קשר בין התגובה למינון, שבו הסיכון לסרטן היה הנמוך ביותר בקבוצה שאכלה פיצה בצורה תכופה. בקבוצה הזו, הסיכוי היחסי נע בין 0.41 לסרטן של הוושט לבין 0.93 לסרטן בפי הטבעת.

למרות הממצאים הללו, החוקרים אומרים כי אין בממצאיהם הצעה ‘לאכול פיצה ולהיות מוגנים מסרטן’, מאחר שייתכן כי פיצה מייצגת סמן של דיאטה איטלקית בריאה. מצד שני, פיצות איטלקיות יכולות להיות שונות מאוד מפיצות אחרות, אומרים החוקרים,  וכי ייתכן שההפעה החיוביתצ של הפיצה יכולה להיות בגלל התכולה של עגבניות מבושלות ואפויות, שעשירות בליקופן ( lycopene) ובגלל שמן הזית.

לידיעה המלאה במדסקייפ

Int J Cancer 2003;107:00-00

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה