שתיית קפה יכולה להוריד הסיכון לסוכרת

שתיית 4 כוסות קפה או יותר מדי יום נקשרת לסיכון מופחת למחלת סוכרת מסוג 2, כך על פי חוקרים מארה”ב.  מחקרים קודמים דיווחו כי שתייני קפה “כבדים” הם בעלי סיכון נמוך ב-50% לפתח את מחלת הסוכרת מאשר אנשים השותים 2 כוסות קפה ביום או פחות. המחקרים הללו יצרו מחלוקת ערה בנושא, מה שגרם לחוקרים במחקר הנוכחי לנסות ולחזור ולהשיג הישג דומה בלמעלה מ-100,000 גברים ונשים שאחר בריאותם עקבו בשני העשורים האחרונים במסגרת המחקרים Health Professionals Follow-up Study ו-Nurses’ Health Study.

אמנם, קפאין הוא המרכיב הידוע ביותר בקפה, אך מאחר שבקפה יש עוד מרכיבים מלבד קפאין כמו מגנזיום, ניאצין, פוטסיום ועוד, החוקרים בדקו את ההשפעה גם בקבוצות של שותי תה ושותי קפה ללא קפאין (קבוצות אלו לא נבדקו במחקרים קודמים) . בקפה ללא קפאין יש מרכיבים זהים לשאר המרכיבים בקפה אך פחות קפאין, וכך גם לגבי התה.  אף אחד מהמשתתפים לא סבל מסוכרת או מחלות קרדיו וסקולאריות בזמן תחילת המחקר. 

 אחת לשנתיים- 4 שנים מילאו המשתתפים שאלון לגבי הדיאטה שלהם, כולל לגבי צריכת הקפה. במהלך המחקר, כ-1,300 גברים וכ-4,000 נשים פיתחו סוכרת סוג 2. לאחר שחישבו גורמי סיכון אחרים כמו עישון והשמנה, החוקרים מצאו כי:

– גברים ששתו 6 כוסות קפה או יותר ביום – סיכויים לחלות בסוכרת סוג 2 קטן במחצית בהשוואה לאלו שלא שתו. גם 4 כוסות הועילו- הסיכון ירד בכמעט 30%.

– נשים שצרכו  4 כוסות של קפה או יותר הורידו את סיכוייהן לפתח את המחלה בערך ב-30%. אך במקרה שלהן, שתיית 6 כוסות או יותר לא היתה יעילה יותר. לשתיית תה, לעומת זאת, לא היתה כל השפעה על הסיכון לסוכרת, וקפה ללא קפאין נקשר לשינוי צנוע בהורדת הסיכון למחלה לאלו ששתו 4 כוסות או יותר.

-החוקרים בדקו אז את הצריכה הכללית של קפאין מהקפה, משקאות קולה, ומזונות אחרים, ומצאו כי גם במקרה הזה, אלו שצרכו קפאין בכמות הגדולה ביותר הורידו את הסיכון לפתח סוכרת. 

החוקרים אמנם אומרים שעדיין לא היו ממליצים על שתיית קפה למניעת סוכרת, אך במידה וחולה סוכרת יתייעץ איתם לגבי הסיכון שבצריכת קפאין- הם יאמרו לו שאין לו על מה לדאוג…

לידיעה במדסקייפ -ADA 63rd Scientific Sessions: Abstracts 307, 308. Presented June 17, 2003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה