סטטינים לכל…חולי הסוכרת עם גורמי סיכון

יש לשקול מתן רוטיני של סטטינים לכל חולה סוכרתי עם גורמי סיכון נוספים למחלת לב, ללא קשר לרמת הכולטסרול שלו. כך עולה ממחקר גדול המתפרסם השבוע בלנצט.

סיימון אוניל ראש היחידה לפיתוח טיפולי ב- Diabetes UK ממליץ לכל רופא לשקול את תוצאות המחקר בבואו לטפל בחולי סוכרת.  נראה שמתן של סטטינים לחולי סוכרת עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לפתח סיבוכים ואירועים לבביים.

על בסיס מחקר שסקר 20,000 נבדקים ברמות סיכון גבוה ואשר פורסם בלנצט ביולי 2002, מתפרסמים כעת נתונים המנתחים מימצאים של 6,000 חולי סוכרת שהשתתפו במחקר.

מסתבר שבמהלך 5 שנות המעקב, 25% מהחולים סוכרתיים שאובחנו כבר כחולי לב , ושהיו בקבוצת הפלצבו – סבלו מאירוע קרדיווסקולרי, וכן גם  15% מחולי הסוכרת ללא מחלת לב.

הקבוצה הפעילה שקיבלה מנה יומית של simvastatin 40 mg נהנתה מהפחתת רמת הכולטסרול ומירידה של 25% בסיכון לפתח אירוע לבבי, הן בקבוצת הסוכרתיים עם מחלת לב, והן בקבוצה ללא מחלת לב. תוצאות אלה היו תקפות בכל רמות הבסיס של סך הכולסטרול וה-LDL-C , גם בקרב משתתפים שרמת ה- LDL-C וסך הכולסטרול מוגדרים כתקינים.

גם חולים שעברו התקף אחד והחלו טיפול ב- simvastatin 40 mg נהנו מירידה בסיכון לפתח התקף נוסף במהלך 5 שנות המעקב.

יותר מכך, לפי הערכת מנהלי המחקר, בהיענות מלאה של הנבדקים לצרוך באופן יומי את הסימבסטטין, התוצאות של הפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים היו מגיעות עד ל- 33% .

ניתוח של Needed to Treat מלמד שעל כל 1000 סוכרתיים ללא מחלת לב שיטופלו ב-simvastatin 40 mg במשך 5 שנים, ימנע אירוע קרדיווסקולרי אצל 45 איש. הטיפול לאורך 5 השנים של אותם 45 איש אף ימנע 70 אירועים נוספים במהלך התקופה.

המחברים ממליצים להעריך מחדש את המלצות הטיפול בחולים סוכרתיים, ולכלול את הטיפול בסטטינים כחלק אינטגרלי בטיפול, בדומה לתרופות לאיזון רמת הסוכר בדם.

במאמר המערכת בלנצט מעריך ד”ר לינדהולם, מאונ’ אומהה בשוודיה, שעל בסיס מחקר זה ואחרים, ולאור התועלת הרבה הצפוייה לחולים סוכרתיים בשימוש בסטטינים מחד, והעלות הזולה של הסטטינים מאידך (בעיקר התכשירים שהפטנט עליהם הסתיים כמו הסימבסטטין), שיש אכן מקום לשקול שינוי בהנחיות הטיפול בחולים הסוכרתיים.

בהקשר זה ראוי לציין את מחקר האסקוט שפורסם לאחרונה, ואשר גם בו נמצאה תועלת והפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים כתוצאה מטיפול בסטטינים (Atorvastatin 10 mg ) גם בקרב מטופלים שהוגדרו כבעלי יותר מ-2 גורמי סיכון אך היו עם רמות כולסטרול המוגדרות כיום כתקינות.

Lancet. 2003;361:2000-2001, 2005-2016

לסקירה ולדיון במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה