שינוי בסגנון חיים יעיל בהורדת יתר לחץ דם

עדות חשובה נוספת ליעילות שינוי בסגנון חיים לצורך הפחתת יתר לחץ דם , ללא שימוש בתרופות, התקבלה במחקר ה- PREMIER המתפרסם החודש ב- The Journal of the American Medical (Association ( JAMA .

השיטה היעילה ביותר להפחתת ערכי לחץ דם הייתה שילוב של דיאטת “דאש” DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) שהיא עשירה בפירות וירקות ומוצרים דלי שומן, וכן צריכה נמוכה של מלחים ופעילות גופנית – אשר תורמות גם לירידה במשקל.

יש לציין שגם בקבוצת הביקורת אשר קיבלה ייעוץ בלבד על ידי הרופא המטפל, היה שיפור בערכי לחץ דם. לעובדה זו מייחסים החוקרים חשיבות וממליצים בחום לרופאים להמשיך בייעוץ לאורח חיים פעיל, גם אם אין לרופא המטפל אפשרות מעקב לישום וביצוע ההמלצות.

חשיבותו של מחקר ה- PREMIER אשר השתתפו בו 810 מטופלים היא בהיותו הראשון שבחן את שיטת DASH ב”חיים האמיתיים” ואף השווה מס’ חלופות להמלצות לשינוי אורח חיים.

המשתתפים שערכי לחץ הדם שלהם בתחילת המחקר היו בין 140-159 סיסטולי ו- 90-95 דיאסטולי חולקו ל-3 קבוצות: קבוצה שקיבלה הדרכה בלבד, קבוצה שבה הייתה התערבות מובנית שכללה דיאטה קונבנציונלית ופעילות גופנית, וקבוצה שלישית שכללה דיאטת DASH ופעילות גופנית.

שיעור החולים שהשיג הגעה ליעד לחץ דם אופטימלי של 120/80 היה 19% בקבוצת הייעוץ, 30% בקבוצה השנייה, ו-35% בקבוצה ה- DASH .

בקבוצת ה- DASH שיעור של כ-34% השיג גם את יעד ההורדה במשקל של 15 פאונד (כ-7 ק”ג) תוך 6 חודשים, לעומת 29% בקבוצת הדיאטה הקונבנציונלית ו-6% בלבד בקבוצת הייעוץ .

החוקרים, וכן גם מחבר מאמר המערכת ב- JAMA קוראים לרופאים לעשות שימוש במימצאים הללו ולהמליץ למטופלים לשנות אורח חיים ולאמץ את דיאטת ה- DASH .

JAMA. 2003;289:2083-2093, 2131-2132

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה