פעילות גופנית מאוזנת ותזונה נכונה מאריכים את תוחלת העבודה/ גלית פרי, סמנכ”ל הדרכה, סטודיו סי

מחקרים של עשרות שנים נערכו לגבי התועלות של אימון גופני, המחקרים מוכיחים שאימון גופני משפר את הבריאות, יכול להאריך את תוחלת החיים, מסייע בהימנעות ממחלות כגון: מחלות לב, סוכרת, דיכאון, מספר סוגים של סרטן וכמו כן משפר את חידוד המוח ואת היכולות השכליות.

תזונה בלתי מאוזנת, חוסר בפעילות גופנית, מצב רוח ירוד ופגיעות ראש,  עלולות לעורר ולהאיץ תהליכי ירידה קוגניטיביים . הוכח שפעילות מוחית מתפתחת באופן מתמיד וכמו כן כישורים חדשים נוצרים ככל שאנו ממשיכים ללמוד ולהתחדש. אנשים שעסוקים בחשיבה מוחית מואצת מקבלים איכויות מיוחדות לחשיבה אותם הייתה חסרה בצעירותם. אנשים שלא עוסקים בפעילות גופנית ולא ממשיכים להיות פעילים מבחינה מקצועית, החשיבה אצלם יורדת עם הגיל בהיבטים  של מהירות התגובה, היכולת להסיק מסקנות ולזהות את השלם מתוך חלקיו.

לכל בני האדם ישנה רזרבה מוחית עצומה שלא תמיד מנוצלת. מאמץ מתמיד ללמוד, להרחיב, ולהתחדש יוצרת מעגלי קישוריות חדשים המשתמשים בחלקים נרחבים ויותר מהרזרבה המוחית וכתוצאה מזה מצטמצם הביטוי המנטלי ההתנהגותי של ההזדקנות הפיזית. הצורך בהפעלה תמידית של המוח בכדי למנוע נסיגה קוגניטיבית מורכב משני סוגי פעילות: אימון ולמידה, והרחבת הלמידה והרוח מגדילה את טווח הפעילות השכלית לתחומים שהאדם לא עסק בהם בעבר, וכך האדם לא רק משמר את היכולות הקיימות אלא מרחיב את טווח היכולות שלו ברמה הפיזית והקוגניטיבית.

תהליך זה מבוסס על 3 מסדים: אימון, למידה, תזונה נכונה ופעילות גופנית מתאימות.

קיימים נתונים של קבוצות אנשים שעסקו בספורט וקבוצות אנשים שלא עסקו בספורט, ביצועיהם של אלו שעסקו בספורט לעומת עמיתיהם עולים במבחני חשיבה, זיכרון, ריכוז, אינטליגנציה וככל שהנחקר מבוגר יותר התרומה השכלית מהפעילות הגופנית בולטת יותר.

פעילות גופנית מוגברת מרחיבה כלי דם קיימים , מזרזת התפתחות של כלי דם חדשים, מורידה את רמת הכולסטרול והשומנים המזיקים בדם, שומרת על פעולת הלב ודוחה את הירידה בתפוקתו וספיגתו. פעילות גופנית מונעת בריחת סידן מהעצמות, מונעת תהליכים ניווניים בשרירים ובמפרקים, מונעת השמנה וגורמת להרגשה טובה.

בגיל ה-3 מתקיימים יחסי גומלין הדוקים בין המצב הבריאותי לבין תזונה נכונה ופעילות גופנית. החל מגיל 30 גוף האדם מאבד כרבע קילו שריר בשנה, לכן שמירה על מסת השרירים בגיל המבוגר באמצעות תזונה ופעילות גופנית היא קריטית. אכילת לחם ומוצרי חיטה אחרים גורמים לחדות המחשבה, ויוצרים הרגשת נינוחות.

אדם מאומן בן 60 יכול להיות בכשירות פיזיולוגית טובה יותר מאדם בן 30 שאינו מאומן. אנשים בגילאי הביניים שמבצעים פעילות גופנית קבועה ומבוקרת עשויים לעכב עד 12 שנים את קצב ההזדקנות הביולוגי( נתון זה לקוח מהמגזין בריטיש ג’ורנל אוף ספורט מדיסן )

כאשר מדובר באנשים מבוגרים פעילות גופנית משמעותה הארכת פרק הזמן בו יכלו ליהנות מחיים עצמאיים. פ”ג מסייעת בתהליכי שיקום מהירים לאחר ניתוחים, מחזירה את האיזון הגופני ותורמת לקואורדינציה. התזונה היומית צריכה לכלול פרות וירקות המספקים סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שונים החשובים למניעת מחלות ולהעלאת תנגודת הגוף למחלות זיהומיות השכיחות בגיל זה. נשים בעיקר מעל גיל 30 מאבדות ממסת העצם ומעלות את כמות השומן בגוף, פעילות גופנית עוזרת במניעת אוסטאופרוזיס ובשילוב עם אכילה נכונה כגון צריכה מומלצת של סידן וויטמין D  שעוזר בשמירה על מסת העצם. מאחר וכמות הסידן היומית מהאוכל היא מועטת חייבים להשלים בתוספי תזונה. בנוסף לסידן חשוב להקפיד על צריכה של מגנזיום שעוזר להחדיר את הסידן לגופנו.

האדם המערבי פחות פעיל כיום, אוכל הרבה והתוצאה הבלתי נמנעת היא השמנה שהפכה למגפה של המאה ה21. העדר תנועה פירושו ניוון ואיבוד תפקודו הגופני והשכלי של האדם.

חלק גדול מהשינויים הביולוגיים יכולים להיות מושפעים מתפקוד נכון של מערכות שונות בגופנו ועל חלקם המרבי ניתן להשפיע ואף לעכב את קצב התקדמותם, אם רק נשכיל לשמור על אורח חיים בריא שכולל פעילות גופנית מבוקרת והקפדה על תזונה נכונה. הקשר בין העדר פעילות גופנית לבין עלייה בשיעורי התחלואה הוכח זה מכבר וכיום ידוע שפעילות גופנית בגיל המבוגר שומרת על ערנות וחיוניות מקטינה את התחלואה ומשפרת את רמת התפקוד.

מבוגרים שהחלו להתעמל בגיל מבוגר יכולים להשיג תוצאות מרשימות הן מבחינת הכושר הגופני והן מבחינת הביצועים הספורטיביים ומבוגרים אלה מפגינים ביצועי סבלות וכוח טובים יותר מאשר של צעירים שאינם מאומנים.

מחקרים מראים כי קיים קשר בין פעילות גופנית ואריכות ימים כמו גם ההשפעה של פעילות גופנית על בריאות ואריכות חיים. אצל אנשים פעילים גופנית נמנעת הסתיידות עורקים כמו כן הירידה ביכולת האירובית מורגשת פחות. אנשים מבוגרים נוטים לעיתים להתייאש ולוותר על אופציית הפעילות הגופנית בטענה שזה כבר מאוחר מידי, המסר לאותם אנשים הוא: לעולם לא מאוחר מידי וקצת זה יותר טוב מכלום. כושר גופני אינו מושג בין לילה, פעילות גופנית אינה התקפה פתאומית אלא דרך חיים.

מחקרים שונים מלמדים שפעילות גופנית דוחה את תהליך ההזדקנות בכ10 שנים לפחות ומאפשרת שנים טובות של עבודה אינטנסיבית כולל עבודה מחשבתית באותם התחומים שעבדו רוב שנות חייהם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה