טקס הענקת פרס על שם אלקלס של הקרן הקיימת לישראל, למדען מצטיין בתחום הרפואה.

קרן קיימת לישראל ירושלים, מנהלת עזבון ד”ר לודוויג אלקלס ז”ל, והקרן לזכר סמואל ופאולה אלקלס ז”ל, יעניקו פרס למדען מצטיין בתחום הרפואה, לפרופ’ אורלי אל-פלג מנהלת המחלקה לגנטיקה בהדסה עין כרם .

טקס הענקת הפרס יתקיים ביום ג’, 19 בנובמבר 2013 , בשעה 17:00 בבית הכנסת ע”ש סבא בקומת הכניסה למגדל האשפוז ע”ש שרה ווטסמן דוידסון.

פרס למדען מצטיין בתחום הרפואה לשנת 2013 יוענק לפרופ’ אורלי אל-פלג, מנהלת המחלקה לגנטיקה במרכז הרפואי הדסה על מחקריה בתחום הבסיס הגנטי של מחלקות נדירות. הפרס מוענק על ידי הקרן הקיימת לישראל ירושלים שמנהלת את קרן סמואל ופאולה אלקלס ז”ל, עפ”י צוואתו של ד”ר לודוויג אלקלס ז”ל.

פרופ’ אורלי אל-פלג עוסקת במחקריה בקשר שבין פגמים גנטיים למחלות נדירות, בעיקר כאלו המופיעות בגיל הילדות. עד לאחרונה היה המחקר של מחלות אלו בשולי העשייה של המחקר הרפואי. בשנות ה-90 הצליחו החוקרים, בראשותה של פרופ’ אל-פלג, לאבחן את הבסיס הגנטי של מספר קטן של מחלות, בעיקר כאלו שנבעו משיבושים של מסלולים מטבוליים. פיתוח דור חדש של מרצפי DNA המסוגלים לקרוא רצפים גנומיים במהירות וביעילות, מאפשר בשנים האחרונות לחוקרים בראשותה של פרופ’ אורלי אל-פלג, לזהות את הגנים המעורבים במספר רב של מחלות נדירות. בעבר התמקד המחקר במשפחות בודדות, בהם ההורים קרובי משפחה ולהם מספר ילדים חולים, כיום יכולים החוקרים לקרוא את הרצף המקודד (אקסום) של חולה יחידי ללא תלות במוצא הוריו ולהגיע להבנת הבסיס הגנטי של מחלתו. ממצאים אלו מאפשרים למשפחות ללדת ילדים בריאים ופותחים פתח טיפולי לחולה עצמו.

בטקס יישאו דברי ברכה יו”ר דירקטוריון קרן קיימת לישראל, מר אפי שטנצלר, מנכ”ל המרכז הרפואי הדסה, ד”ר אביגדור קפלן, המשנה האקדמי למנכ”ל במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה פרופ’ יעקב נפרסטק. גב’ הדסה אלון-אלקלס, נציגת המשפחה תישא קווים לדמותו של ד”ר לודוויג אלקלס ז”ל. ד”ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת ביה”ח הדסה הר הצופים וחברת ועדת הפרס תציג את נימוקי ועדת הפרס.

לאחר הענקת הפרס, תישא דברים כלת הפרס פרופ’ אורלי אל-פלג.

זו השנה ה-28 בה קק”ל ומשפחת אלקלס מעניקים את הפרס למדענים ישראלים מצטיינים, התורמים להתקדמות בחקר במדע הרפואה. הקרן הוקמה מכספים שתרם בצוואתו ד”ר לודוויג אלקלס ז”ל מגרמניה עבור מלגות למדענים מצטיינים בתחום הרפואה. ד”ר אלקלס היה מגדולי התורמים של קק”ל אשר תרם באופן נדיב ביותר למפעלי קק”ל השונים בישראל. ד”ר אלקלס שאף לקדם את הרפואה בישראל ולכן החליט להקים קרן למדען מצטיין שתוענק מידי שנה. קק”ל, המנהלת את הקרן, משמשת כנאמן למורישים שמפקידים בידיה את צוואתם ומבקשים כי תקים קרנות להענקת פרסים בתחומים שונים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה