10 עובדות על אספירין/ מאת ד”ר אילן קיציס, יו”החוג לקרדיולוגיה קלינית בקהילה – האיגוד הקרדיולוגי בישראל, מומחה לגורמי מחלות מסתמים, אי ספיקת לב וגורמי סיכון

אבי הרפואה בשנת 400 לפני הספירה, רקח היפוקראטס, מי שנחשב לאבי הרפואה, תרופה מעלי עץ הערבה להקלת חום וכאבים. החומר המצוי בעלי הערבה, היה למעשה אותו חומר פעיל שמצוי בתרופת האספירין.

התרופה הראשונה חומצה אצטיל סליצילית, החומר הפעיל באספירין, פותח כתרופה מודרנית בשנת 1897 והיה לתרופה הראשונה שסונתזה במעבדה.

30 מיליון טבליות בשנה כיום, מייצרים בעולם כמות שנתית של כ-10,000 טון חומצה אצטיל סליצילית, שהם כ-30 מיליון טבליות.

מובילה בארה”ב החומצה אצטיל סליצילית הינה אחת התרופות הנצרכות ביותר בארה”ב.

נוגד דלקת חומצה אצטיל סליצילית שייכת לקבוצת התרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs). התרופה משמשת לשיכוך כאבים, הורדת חום, הקלת תסמיני דלקות פרקים, והפחתת יצירת קרישי דם.

לא רק לטיפול בכאב חומצה אצטיל סליצילית משפיעה לטובה גם בכך שהיא מפחיתה היווצרות קרישי דם. מסיבה זו ממליצים רופאים ברחבי העולם לגברים מעל גיל 45 ונשים מעל גיל 55 הנמצאים בקבוצות סיכון (היסטוריה משפחתית, השמנת יתר, עישון, כולסטרול גבוה, ויתר לחץ דם), לצרוך את התרופה, ולהפחית בכך את הסיכוי לסתימת העורקים ולהפחית את הסיכון ללקות במחלות לב.

גם בהתקף לב הרפואה היום ממליצה על נטילת אספירין בעת התקף לב. במקרה זה, מעבר לפנייה מיידית לעזרה ראשונה, מומלץ דווקא ללעוס את התרופה בהקדם המיידי, בצורה זו החומר הפעיל מגיע לדם מהר יותר.

לא על הגבר לבדו לא רק גברים נהנים מהשפעתה המיטיבה של חומצה אצטיל סליצילית. בעוד שבקרב גברים התרופה הוכחה כמפחיתת אירועי לב, הרי שאצל נשים חומצה אצטיל סליצילית הוכחה כתרופה שיכולה להפחית אירועים מוחיים (שבץ).

מינון מדויק הוא לב הטיפול פעילות של הפחתת היווצרות קרישי דם באה לידי ביטוי דווקא במינונים הנמוכים ואילו פעילות הנוגדת דלקת והפחתת כאבים, באה לידי ביטוי במינונים הגבוהים.

המינון הנמוך בשנת 2009 התכנסה ועדה אמריקאית מיוחדת האחראית לקביעת המלצות טיפול למניעת מחלות לב וכלי דם (U.S Preventive Services Task Force), וקבעה כי המינון המומלץ לצריכת תרופת מדלל הדם חומצה אצטיל סליצילית הוא מתחת ל 100 מ”ג, כגון תרופת מיקרופירין 75 מ”ג היחידה במינון זה בישראל,אשר מספקת יעילות במינימום תופעות לוואי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה