כללי

לחולים עם פגיעות בחוט השדרה יש קושי בשמירה על טמפרטורת הגוף (מתוך International Journal of Sports Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של International Journal of Sports Medicine, עולה כי אנשים עם פגיעות בחוט השדרה לא יכולים לשמור על טמפרטורת הגוף שלהם ועל תכולת חום הגוף בעת ביצוע פעילות גופנית בסביבה קרה או חמה.

ל-SCI (אינדיבידואלים עם פגיעה בחוט השדרה) יש מערכת עצבים סימפתטית משובשת והם יכולים לחוות קשיים בשליטה על טמפרטורת הגוף במהלך ביצוע פעילות גופנית בסביבה של טמפרטורות שונות.

במחקר השתתפו 11 נבדקים כאלה. 4 SCI עם לזיה בגובה T6 או יותר גבוה (SCI-H), 7 עם לזיה נמוכה יותר (SCI-L) ו-10 נבדקי ביקורת לא נכים המבצעים פעילויות של סיבוב זרועות       (arm-cranking ) ב-40% מתפוקת הכוח המקסימאלי למשך 45 דקות. הטמפרטורות הסביבתיות היו 10 מעלות צלזיוס ו-35 מעלות.

החוקרים מדדו צריכת חמצן, טמפרטורה רקטלית וטמפרטורה עורית במנוחה ו- 15, 30 ו-45 דקות לאחר התחלת פעילות גופנית. הם חישבו מטבוליזם, ייצור חום, טמפרטורת עור, טמפרטורת גוף ממוצעת ותכולת חום הגוף (כמות חום היכולה להשתחרר מהגוף פר מסה).

ב-10 מעלות, קצב הלב היה 103 פעימות לדקה בקבוצת SCI-H, 120 בקבוצת SCI-L ו-112 בקבוצת הביקורת. ב-35 מעלות, קצבי הלב בהתאמה היו 112, 144 ו-134 פעימות לדקה.

לחולים בשתי הקבוצות היו עליות גדולות יותר בטמפרטורה הרקטלית ב-35 מעלות בהשוואה לקבוצת הביקורת. הדבר היה נכון גם עבור ירידת הטמפרטורה ל-10 מעלות. יתרה מכך, תכולת חום הגוף ירדה בקבוצות הנבדקים ב-10 מעלות, אך נשארה קבועה בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים ואומרים כי בהינתן ממצאים אלה במהלך ביצוע פעילות גופנית בקור ובחום, יש צורך לנקוט באמצעי זהירות אפילו מוקדם יותר ואינטנסיבי יותר בפרטים עם פגיעה בחוט השדרה בהשוואה לפרטים לא נכים.

Int J Sports Med 2006;27:599-604

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה