כללי

האם סרטן ערמונית בסיכון נמוך מטופל ביתר לעיתים קרובות ? (מתוך National Cancer Institute)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של National Cancer Institute, עולה כי כמחצית מהגברים המאובחנים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך עוברים ניתוח או טיפולי הקרנות, כשבעצם השיטה של watchful waiting כתגובה ראשונית יכולה להיות יותר מתאימה.

מחקרים אחרונים הראו, שטיפול של המתנה הוא אופציה טיפולית ראשונית מוכחת בגברים עם סרטן ערמונית בשלב מוקדם.

בדיוק כמו שכשלון לטפל בסרטן ערמונית, שהוא פוטנציאלי קטלני, נחשב שלא הולם בפרספקטיבה של איכות הטיפול, כך גם טיפול אגרסיבי בסרטנים אינדולנטים (טיפול ביתר) יכול לשקף טיפול תת אופטימאלי, בנוסף, הוא חושף חולים לסיכונים ומעלה עלויות טיפול מבלי לספק יתרונות בריאותיים.

החוקרים אספו מידע ממסדי הנתונים של SEER (Epidemiology and End Results) וזיהו 71,602 גברים, שאובחנו עם אדנוקרצינומה אזורי או ממוקם של הערמונית בין ינואר 2000 ודצמבר 2002, שעבורם תועד ה-grade של הגידול.

קריטריונים של סיווג לתוך קבוצת סרטן ערמונית בסיכון נמוך היו גברים בכל גיל בעת האבחנה עם גידול הממוין היטב או גברים בגיל 70 ומעלה בעת האבחנה עם גידול הממוין ברמה בינונית. בערך שליש מהנבדקים (24,825) סווגו כבעלי סרטן בסיכון נמוך.

בקרב 70% מנבדקי המחקר, נעשה טיפול ראשוני על ידי הסרה רדיקלית של כל הערמונית בניתוח או על ידי טיפול בהקרנה כטיפול בגידול. בשיטה של המתנה ומעקב אחר הגידול נעשה שימוש לעיתים קרובות יותר, לעומת שימוש בטיפול מרפא מקומי, בקרב גברים בני 75 ומעלה ובקרב גברים בני 70-74 עם גידול בדרגת מיון טובה.

בקרב הנבדקים עם סיכון נמוך, 55% עברו טיפול מרפא (45% קיבלו טיפולי הקרנות ו-10% עברו ניתוח להוצאת הערמונית), שהתאים להגדרה של טיפול ביתר.

המספר הכי גדול של נבדקים עם סיכון נמוך, שעברו טיפול מקומי לא מתאים היה בקרב גברים בני 70 ומעלה עם גידולים ממוינים בדרגה בינונית. הסיכון הכי גבוה לטיפול ביתר היה בגברים בני 55 ומטה בעת האבחנה ושהיו להם גידולים ממוינים היטב (RR 12.0).

החוקרים מדגישים כי שיטת watchful waiting צריכה להיות האופציה הטיפולית הקבועה הראשונית, ושגברים מסוימים, בעיקר גברים צעירים, צריכים לעבור בסופו של דבר לטיפול מרפא הולם לאחר תקופה של המתנה א-סימפטומטית.

על כן, החוקרים ממליצים על גישה של הישרדות אקטיבית והתערבות מאוחרת כטיפול בדאגות של טיפול ביתר בקרב גברים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך.

J Natl Cancer Inst 2006;98:1134-1141

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה