כללי

האם יש סוף מוחלט למחלוקת ה- CCB ? (מתוך Hypertension)

אנליזה חדשה של תוצאות קרדיווסקולריות ותוצאות אחרות במחקר ALLHAT, שחילקה נבדקים רנדומאלית לקבל amlodipine, שהוא dihydropyridine CCB (calcium-channel blocker) או lisinopril, שהוא מעכב ACE (angiotensin-converting-enzyme) תשים סוף למחלוקת הבטיחות היחסית של CCB.

במחקר, שפורסם במהדורת ספטמבר של Hypertension, החוקרים מצאו כי בעוד ששיעורים של CHD (coronary heart disease) פטלית או MI לא פטלי בחולים מבוגרים עם יתר לחץ דם היו דומים תחת טיפול ב-CCB או תחת טיפול במעכבי ACE, התוצאות המשניות היו שונות : CCB העלו משמעותית את הסיכון לאי ספיקת לב, בעוד שמעכבי ACE העלו את הסיכון לשבץ, לאנגינה, ל- PAD (peripheral artery disease), לדימום גסטרו אינטסטינלי ולאנגיואדמה.

בגלל שהיו הבדלים בכיוונים מנוגדים (בעיקר בשבץ ובאי ספיקת לב), בחירת התרופה, שניתנה לחולה צריכה להיות תלויה בעיקר על איך הרופא והחולה מעריכים את הסיכונים המוחלטים והחשיבות של הורדת סיכונים אלה.

במהלך המעקב הפעיל של ALLHAT ואחריו, תוצאות בעיקר ממחקרים לא רנדומאליים הצביעו על שיפור הישרדות וירידה בתחלואה בחולים המטופלים במעכבי ACE באי ספיקת לב, בתפקוד הלקוי של חדר שמאל או במחלת לב קורונרית, בעוד שמחקרים אחרים מציעים שטיפול ב-CCB יכול להיות קשור עם תוצאות קרדיווסקולריות לא טובות, מה גם שהוא מעלה סיכון לסרטן ולדימום גסטרו-אינטסטינלי. על מנת לחקור טענות אלה החוקרים השתמשו במאגר הנתונים של ALLHAT בכדי להשוות אפקטים של amlodipine ו- lisinopril ישירות.

המשתנה העיקרי, שנבדק היה השכיחות של CHD פטלי או MI לא פטלי על ידי intention to treat. על פי התוצאות לא היו הבדלים משמעותיים במשתנה זה בין 2 הקבוצות. משתנים משניים כללו תמותה מכל הסיבות, שבץ, CHD משולב (CHD פטלי, MI לא פטלי, רה וסקולריזציה קורונרית או אנגינה עם אשפוז), CVD משולב (CHD משולב + שבץ, אנגינה מטופלת ללא אשפוז, אי ספיקת לב ו-PAD), מחלת כליה סופנית, סרטן ודימום גסטרו אינטסטינלי. כאן צצו ההבדלים. שיעורי השבץ היו גבוהים יותר בחולים, שקיבלו טיפול במעכבי ACE בעיקר בגברים שחורים ובנשים. השיעורים של CVD משולב היו גבוהים יותר בחולים, שקיבלו טיפול ב- lisinopril, בנוסף היו שיעורים גבוהים של שבץ, PAD ואנגינה, אך שיעורים נמוכים יותר במעט של אי ספיקת לב. גם אנגיואדמה קרתה יותר בחולים, שקיבלו טיפול ב- lisinopril (38 מול 3, P <0.001).

השליטה בלחץ הדם הייתה פחות אפקטיבית בקבוצת lisinopril, דבר זה יכול היה להשפיע על שיעורי השבץ. להבדלים קטנים בלחץ הדם יכולים להיות אפקטים חשובים על התוצאות, בעיקר בחולים שנמצאים בסיכון גבוה לשבץ, כגון חולים שחורים. ממצא זה מדגיש את החשיבות של הורדת לחץ הדם לרמות הנמוכות מרמת המטרה.

החוקרים ניסו להימנע מלעשות מסקנה גלובלית כי הם חשו, שהמידע לא תמך בזה. לא היו הבדלים במשתנה העיקרי אלא במשתנים המשניים, שהכי חשוב מביניהם הוא אי ספיקת לב מצד אחד ושבץ מהצד השני. כמו כן, היו הבדלים בשליטה ברמות לחץ הדם, שהיו להם אפקטים חשובים בעיקר במונחים של גזע. בסך הכללי, החוקרים הרגישו, שהמידע מצביע על כך, שאין הבדל חשוב בין שתי תרופות אלה, שיכול להנחות על גיבוש המלצות כלליות.

החוקרים מדגישים את החשיבות של הורדת לחץ הדם על מנת למנוע MI ושבץ, והלחץ של הצל, שריחף מעל CCB צריך להיות מוסר כעת. ממצאי המחקר שמים סוף מוחלט למחלוקת CCB, שפרחה לפני יותר מעשור.

אחד החוקרים ציין בריאיון עימו כי לפני 6 שנים, כותרות ב- New York Times  ציינו שאנטגוניסטים של סידן גורמים ל-85,000 התקפי לב בשנה ולמקרים של אי ספיקת לב. כותרות אלא “צילקו” חולים ותסכלו את הרופאים. באותו הזמן, CCB נחשב כאחת האופציות הרעות ברפואת CV ועל זה התעוררה המחלוקת. כעת, מחקר זה, שמשווה ישירות בין מעכביACE ואנטגוניסטים של סידן, מראה, ש-CCB יותר בטוחים ונסבלים יותר טוב. וכף המטוטלת עברה מכך שאנטגוניסטים של סידן הם האופציה הטיפולית הכי רעה לכך שהם הכי בטוחים והכי יעילים.

רופאים רבים רושמים כיום CCB ללא חששות. הרופאים הבינו, שתרופות אלה בטוחות, אך עדיין יש הרבה רופאים, שחושבים ש-CCB הם קו שלישי של טיפול וקשה לשנות הרגלים אלה.

החוקרים מאמינים כי מידע זה בנוסף למידע אחר מציע, שהדאגות בנוגע לסיכונים של אנטגוניסטים של סידן אינם מקובלים. הרופאים צריכים להרגיש נוחות, כשהם יכולים לבחור בין מעכבי ACE ו-CCB, בעיקר כתוספת של טיפול, בהתבסס על הסיכונים האינדיבידואליים של החולה הנידון. עדיין יש לוודא שלחץ הדם נשלט היטב בשחורים . השליטה בלחץ הדם על ידי מעכבי ACE אינה יעילה כמו תחת שימוש ב- dihydropyridine .

ישנן נסיבות בהן משתנים אינם תרופת הבחירה הראשונה. לעיתים, במקרים אינדיבידואליים יש סיבות חזקות להשתמש במעכבי ACE ולעיתים יש מקרים, שבהם CCB הם תרופת הבחירה הראשונה. יש לציין, כי למעכבי ACE יש תופעת לוואי מינורית שיעול ותופעת לוואי שהיא פוטנציאלית פטלית אנגיואדמה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה