כללי

תוכנית חדשה מורידה אשפוזים ועליות עבור תושבי בית אבות סיעודי עם פנאומוניה

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של JAMA, עולה כי תוכנית חדשה הכוללת צילומי חזה המבוצעים בבית האבות הסיעודי מורידה את מספר האשפוזים של תושביו עקב דלקת ריאות וזיהומי דרכי נשימה תחתונות אחרים.

דלקת ריאות וזיהומי דרכי נשימה תחתונות אחרים שכיחים בקרב תושבי בית אבות סיעודי. זיהומים אלה הם הסיבות הכי נפוצות להעברת חולים אלה לבתי החולים.

אשפוז יכול להביא לירידה באיכות החיים, לירידה במצב תפקודי, לנפילות ולעוד סכנות. העלויות הכלכליות הקשורות בהעברת חולים אלה לבית חולים הן ניכרות. בהתחשב בסיכונים הפוטנציאלים לחולים ולעול על מערכת הבריאות, אסטרטגיה של טיפול בחולים עם דלקת ריאות בבית האבות הסיעודי יכולה להיות יעילה, אך היעילות של מתן טיפול בבית האבות הסיעודי אינה ברורה.

החוקרים פיתחו תוכנית לטיפול בחולים עם דלקת ריאות או עם זיהומי דרכי נשימה תחתונות אחרים בבית האבות הסיעודי בכדי להחליט אם תוכנית זו תוריד את מספר אשפוזים ואת העלויות למערכת הבריאות.

במחקר השתתפו 680 נבדקים מבתי אבות סיעודיים בגיל 65 ומעלה, שהיה להם זיהום בדרכי נשימה תחתונות. הנבדקים קיבלו טיפול רגיל או טיפול בהתאם לתוכנית החדשה, שכללה שימוש בחומרים אנטי מיקרוביאלים, צילום חזה נייד, ניטור סטורציית חמצן, רה- הידרציה וניטור צמוד על ידי אחות.

34 נבדקים (10%) מתוך 327 בקבוצת התוכנית החדשה אושפזו בהשוואה ל-76 (22%) מתוך 353 נבדקים בקבוצת הטיפול הרגיל. שיעור הקבלה הממוצע המשוקלל היה 8% בקרב קבוצת התוכנית החדשה בהשוואה ל-20% בקבוצת הטיפול הרגיל עם הבדל ממוצע של 12%. המספר הממוצע של ימי שהיה בבית החולים פר נבדק היה 0.79 בקרב קבוצת התוכנית החדשה בהשוואה ל-1.74 בקבוצת הטיפול הרגיל עם הבדל ממוצע של 0.95 ימים פר נבדק.

שיעורי המוות בשתי קבוצות המחקר היו דומים. היו 24 (8%) מקרי מוות בקרב קבוצת התוכנית החדשה ו-32 (9%) מקרי מוות בקבוצת הטיפול הרגיל. לא היו הבדלים משמעותים בשינויים הקשורים לאיכות החיים או למצב התפקודי. התוכנית החדשה חסכה עלות של 1016 $ פר נבדק שטופל.

למידע יש משמעות חשובה במתן שירותי הבריאות במתקני טיפול ארוכי טווח ובבתי חולים. טיפול בתושבי בית אבות סיעודי עם דלקת ריאות בתוכנית החדשה יכול להוריד את העומס על מחלקות החירום ועל בתי החולים, בעיקר בעונת האינפלואנזה, כשרוב תושבי בית האבות הסיעודים נשלחים לעיתים קרובות לבית החולים.

JAMA. 2006;295:2503-2510

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה