כללי

הפסקה מוקדמת של טיפול כימותרפי בסרטן קולון אינה עדיפה על פני אי מתן טיפול (מתוך Clinical Oncology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מאי של Clinical Oncology, עולה כי חולים מבוגרים המקבלים טיפול כימותרפיה אדג’ובנטי בסרטן קולון שלב 3 לאחר הוצאה, נמצאים בסיכון כפול להישנות הסרטן ותמותה אם הם מסיימים לא יותר מ-4 חודשי טיפול המבוסס על FU (fluorouracil).

שישה חודשים של טיפול כימותרפיה המבוסס על FU הוא הטיפול הסטנדרטי לטיפול אדג’ובנטי של סרטן קולון עם בלוטות חיוביות. אך עבודות קודמות הציעו שחצי מהחולים בני 65 ומעלה לא מקבלים כימותרפיה. המטרה העיקרית הייתה לנתח תוצאות על פי אורך הטיפול הכימותרפי המבוסס על FU.

במחקר השתתפו 3733 נבדקים, שהרישומים הרפואיים שלהם נקשרו עם קבצי התביעות הרפואיות שלהם בין השנים 1995-1999. בקבוצה זו, 613 חולים קיבלו לא יותר מ-4 חודשי כימותרפיה. שיעורי התמותה שלהם היו דומים לאלה של ה-2011 שלא קיבלו טיפול אדג’ובנטי בכלל.

בקרב החולים, ששרדו לפחות 8 חודשים, התמותה הספציפית למחלה בקרב 1091 חולים, שקיבלו טיפול של בין 5-7 חודשים היה בערך חצי מזה של 488 החולים, שטופלו לתקופות קצרות יותר (hazard ratio 0.53). הישרדות כללית הייתה גם כן טוב יותר בקרב אלה, , שקיבלו טיפול כימותרפיה של בין 5-7 חודשים (HR 0.59).

ניתוח רב משתנים הראה, שטיפול של 5-7 חודשים היה קשור עם חולה בגיל צעיר, שאובחן בשנה שאירעה לאחרונה, חולה שנשוי, חולה שיש לו גידול ממוין היטב או בינוני וחולה ללא מצבים קו-מורבידים אחרים.

החוקרים הצביעו על כך שהפסקה מוקדמת של הטיפול לא בהכרח גרמה לירידה בהישרדות. הם הציעו שהחולים יכולים להיות בסיכון גבוה בגלל אותם הפקטורים שהובילו אותם להפסקת הטיפול.

בינתיים זיהו, ששבריריות גופנית, סיבוכי טיפול וחוסר תמיכה סוציאלית ופסיכולוגית הם פקטורים הקשורים עם סיום קורס לא שלם של כימותרפיה אדג’ובנטית על פי מחקר, שפורסם במהדורת מאי של Journal of the National Cancer Institute.

בנוסף, העריכו מידע מרישום SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) בין השנים 1992-1996 הקשור לתביעות רפואיות של חולים בגיל 66 ומעלה עם סרטן קולון שלב 3 לאחר הוצאה.  המידע כלל 2162 חולים, שלא קיבלו טיפול כימותרפיה אדג’ובנטי, 569 חולים, שקיבלו טיפול של פחות מקורס שלם ו-1980 חולים, שקיבלו קורס שלם המוגדר כ-5 חודשים או יותר.

Multiple logistic regression modeling הראה, שרוב המנבאים החזקים של קורס לא שלם היו רה אשפוז במהלך הזמן, שבו הכימותרפיה ניתנה, גיל מעל 75, מין נקבה ומצב משפחתי של אלמנות.

בניגוד לכך, גזע, מאפייני הגידול, הכנסה, אזור מגורים ומאפיינים של הרופאים לא ניבאו משמעותית השלמת של הכימותרפיה.

החוקרים המליצו על התערבויות בכדי לשפר תמיכה סוציאלית ופיזיקלית במהלך הטיפול, וכן לימוד החולים להיות יותר מודעים לגורמים המעורבים בהשלמת הכימותרפיה.

J Natl Cancer Inst 2006;98:610-619

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה