כללי

ה- FDA מאשר תרופה של Pfizer היכולה לעזור למעשנים

FDA אישר גלולה חדשה להפסקת עישון המיוצרת על ידי Pfizer Inc., שעוזרת לכחמישית מהמעשנים להפסיק לעשן למשך שנה.

FDA נתן עדיפות של בדיקה לתרופה Chantix היות והיא בעלת יתרון פוטנציאלי משמעותי לבריאות הציבור.

הרכיב הפעיל ב- Chantix, ה- varenicline tartrate, שם לו למטרה אתרים במוח המושפעים על ידי ניקוטין.

התרופה יכולה לעזור למעשנים המנסים להפטר מהרגל העישון על ידי אספקה של אפקטים של ניקוטין על מנת להקל על סימפטומי הגמילה ועל ידי חסימת האפקטים של ניקוטין מהסיגריה, אם הם יחזרו לעשן.

בשני מחקרים שממונו על ידי Pfizer, מעשנים, שלקחו Chantix למשך 12 שבועות, היו יותר עתידים להפסיק לעשן בהשוואה לאלה המשתמשים ב- GlaxoSmithKline Plc’s Zyban . 44% ממשתמשי Chantix הפסיקו לעשן בהשוואה ל-30% שלקחו Zyban.

שנה לאחר מכן, היה הבדל קטן יותר בין אלה שלקחו Chantix בהשוואה לאלה שלקחו Zyban, למרות ששתי הקבוצות חוו הצלחה יותר טובה מקבוצת הפלצבו.

המחקר מראה ש-22% ממשתמשי Chantix היו חופשיים מעישון לאחר שנה בהשוואה ל-16% ממשתמשי Zyban וב-10% מקבוצת הפלצבו. המחקר השני לא מראה הבדל משמעותי סטטיסטית ביו משתמשי Zyban ומשתמשי Chantix.

תופעת הלוואי הכי נפוצה הייתה בחילה, שקרתה ב-30% מהמשתתפים שלקחו מינון מקסימלי של Chantix ו-10% בקבוצת הפלצבו. תופעות לוואי אחרות כללו : כאבי ראש, הקאות, גזים בבטן, נדודי שינה וחלומות לא נורמליים.

הערת מערכת: האגודה למלחמה לסרטן מיהרה להוציא הודעת ברכה ל-FDA על האישור המהיר של התרופה החדשה, בזו הלשון:

“אנו מברכים על אישור ה FDA שהתנהלותו הזריזה מוכיחה כמה חשוב לאשר בהליך מהיר תרופות מתקדמות ברוח הזמן. אני מקווה כי גם בישראל תאושר התרופה במהרה. מדובר בבשורה מעודדת לציבור המעשנים בישראל אשר מספרם יורד עם השנים והוא עומד כיום על כ 24%. אלו אנשים אשר ללא ספק מעוניינים להיגמל מההרגל הזה ורצוי שהטיפול התרופתי שיקבלו ילווה גם בטיפול התנהגותי במסגרת השתתפות בקבוצת תמיכה ובהנחיה של מומחים, הנותנים מענה להיבט הפסיכולוגי וההתנהגותי של ההתמכרות לעישון, בנוסף למענה הפיזיולוגי שמספקת התרופה. אנו נמצאים היום ערב ההכנות לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיערך בישראל ובעולם ב 31 במאי 2006, אומנם תרופה זו תימכר בישראל רק בעוד כשנה אולם זוהי בשורה מעודדת לכל מי שנלחם בקרב נגד העישון”

אמצעי גמילה נוספים בשוק

ישנם סיבות רבות להפסיק לעשן, אולם ההתמכרות לעישון היא מההתמכרויות הקשות המוכרות לעולם הרפואה, ומחקרים רבים אף משווים זאת להתמכרות לסמים קשים. למרות הקושי, לאורך השנים פותחו מספר דרכים ואמצעים להיגמל מעישון המעניקים סיוע של ממש לרוב הנגמלים כיוון שרק כ-8% מהאנשים המנסים להיגמל ללא סיוע כלשהו מצליחים בכך. תחליפי ניקוטין, הנמכרים ללא מרשם רופא, עוזרים להקל על הגמילה מעישון בכך שהם מספקים תחליף לניקוטין שהתקבל קודם לכן מעישון הסיגריות. תחליפים אלו כוללים מדבקות, מסטיקים ומשאפים. תרופת המרשם היחידה הקיימת כיום בשוק לגמילה מעישון היא זייבן (Zyban). תרופה זו מיועדת להשפיע לטובה על מרכז ההנאה במוח ולטפל במנגנון ההתמכרות שנוצר עם התחלת העישון. ישנם מספר תופעות לוואי שדווחו על ידי חלק משתמשי התרופה, כגון סחרחורת, חוסר מנוחה, יובש בפה ונדודי שינה.

האגודה למלחמה בסרטן מקיימת סדנאות לגמילה מעישון הפתוחות לציבור הרחב. הסדנאות כוללות עשרה מפגשים, בהם לומדים המעשנים להתמודד עם הפיתוי ולשבור את הרגלי העישון הישנים. במהלך הסדנאות, המועברות על ידי מומחים לגמילה, נבדק הצורך בתחליפי ניקוטין או בסיוע תרופתי, בתיאום עם רופא המשפחה. לסדנאות אלו אחוזי הצלחה גבוהים.

31 במאי 2006 – יום ללא עישון בישראל ובעולם

ביום רביעי -31 במאי 2006 יצוין בישראל, “יום ללא עישון”. יום זה מתקיים במקביל בכל שנה, בכל מדינות העולם החברות בארגון הבריאות העולמי ה WHO. מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום הציבורי העולמי את נגע העישון ולהגביר את המודעות לגמילה מעישון, למניעת מוות ומחלות הנגרמות מעישון וכן לצמצם את מספר האנשים המתחילים לעשן, אשר רובם בני נוער וצעירים. לקראת יום זה, באחריות האגודה למלחמה בסרטן ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בעישון טבק, להגביר את הפעילויות הנעשות במטרה להילחם בעישון ולספר לאנשים שאינם מעשנים, מה ביכולתם לעשות במטרה להגן על עצמם מפני עישון פסיבי ולעמוד על זכותם לחיים בריאים. יום זה גם מהווה סימן דרך למעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן בתאריך בעל משמעות.

בישראל לקראת יום זה תערוך האגודה למלחמה בסרטן מסע הסברה בשיתוף משרד הבריאות. ארגוני בריאות נוספים בארץ יכריזו על יוזמות בתחום הגמילה, ההסברה והמניעה. מסע ההסברה יכלול קמפיין פרסומי, פעילות יחסי ציבור נרחבת, מגוון שיתופי פעולה ותוכן שיווקי באמצעי התקשורת וסקרי דעת קהל. לקראת יום זה מגיש שר הבריאות על פי חוק את “דו”ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל” לכנסת. 

נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן ציינה כי: “המאבק בעישון כרוך במלחמה ארוכת טווח, אשר יום זה הוא קרב מהותי וחשוב בה. למרבה המזל בישראל כמו במדינות נאורות נוספות ברחבי העולם, לא מחכים ליום זה על מנת ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בעישון טבק או להגביר את הפעילויות הנעשות במטרה להילחם במגפת העישון. האגודה למלחמה בסרטן וארגונים נוספים פועלים במשך כל השנה אולם המלאכה עוד רבה. יש לפתח דרכים יעילות לאכיפת החוקים שכבר חוקקו ולתקן חלק מהחקיקה ברוח הזמן, לרבות חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, יש לפעול בתחום המיסוי ככלי יעיל וחשוב לצמצום צריכת הטבק בקרב מגזרים שונים באוכלוסייה, יש לפעול להגבלת מכירת מוצרי טבק פטורים ממכס, לקדם את תחום הגמילה מעישון וטיפול הולם בהתמכרות לניקוטין ויש לפעול ביתר שאת במוסדות חינוך ולמגר את מסעות הפרסום הקטלניים של חברות הסיגריות ואת תופעת מתן החסויות וחלוקת המתנות לצעירים”. 

עובדות על עישון

מגפת העישון גובה כ-10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בתאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד, כ 1,500 מהם מתים בעקבות חשיפה לעישון פסיבי.(הערת מערכת: לדעתו של פרופ’ אורי גולדבורט המספרים הללו מנופחים ומוגזמים, מה שלא מפחית כמובן מהחשיבות העצומה של המלחמה בעישון…)  על פי נתוני דו”ח שר הבריאות האחרון, אחוז המעשנים בני 18 ומעלה עומד בממוצע על 24%, 32% מקרב הגברים ו-18% מקרב הנשים. בקרב האוכלוסייה היהודית, 30% מהגברים מעשנים וכ-21% מהנשים מעשנות ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית אחוז המעשנים הגברים גבוה פי 7 מאשר נשים, 42% גברים מול- 6% נשים.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתים כ5 מליון בני אדם בעולם כתוצאה מעישון. עישון הורג 560 איש מידי שעה, 13,400 איש מידי יום. התחזיות צופות כי עד שנת 2020 במידה ומספר המעשנים לא יפחת, יגדל מספר המתים כתוצאה מעישון ל-8.4 מליון בני אדם מדי שנה! התחזיות אף צופות כי עד שנת 2025 יעשנו 1.7 ביליון איש בעולם, כיום מעשנים כ- 1.3 ביליון איש.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה