כלכלת בריאות

האם המטופלים בישראל נהנים מירידת המחירים של תרופות גנריות ? /מאת פיליפ סאקס, עורך ”פארמה”


הדעה הרווחת היא כי קופות החולים גובות ממבוטחיהן תשלום דומה עבור רוב התרופות. ואולם, בהתבסס על מדגם של 38 תרופות מרשם נפוצות, עולה כי שירותי בריאות כללית גובה ממבוטחיה 45% יותר מאשר קופת חולים מאוחדת.

עבור כמה מתרופות המרשם הנפוצות ישלם חבר בכללית עד פי 3.5 יותר מאשר חבר במאוחדת (לדוגמה, פי 3.3 עבור האנטיביוטיקה Augmentin/co-amoxyclav ; פי 3.7 עבור התרופה לכיב קיבה Losec/omeprazole).

התשלום במאוחדת עבור מדגם של 8 תרופות מובילות ירד במשך חמש השנים האחרונות בכמחצית, מ-238 ל-128 ש”ח. מגמה זו משקפת מדיניות ושיטת תשלום המאפשרת גם למבוטחיה ליהנות ממחירים מופחתים עובר תרופות שהפטנט שלהם פג. לעומת זאת בכללית, סך התשלומים עבור התרופות הללו ירד רק במעט, מ-233 ל-227 ש”ח.

המחקר מצביע על כך כי לעיתים קרובות הכללית אינה מאפשרת למבוטחיה ליהנות מהמחירים המוזלים של תרופות גנריות. זאת, חרף העובדה שהכללית, בשל גודלה וכוח הקנייה שלה, נהנית יותר מאשר קופות אחרות מהנחות גדולות מספקים.

על משרד הבריאות לנטר יישום מדיניות הוגנת ושוויונית של תשלומים עבור תרופות, במיוחד בקופה הגדולה בישראל, אליה משתייכים רוב הנצרכים והחלשים. רצוי שניטור מסוג זה יעשה שימוש במדגם של תרופות מרשם נפוצות ושתוצאותיו יפורסמו מפעם לפעם.

דרושה הורדת הרמה ההולכת וגדלה של שיעור ההשתתפות של חברי קופות החולים עבור תרופות, שמגיע בכללית לשיא של 52% עבור כלל התרופות ו-43% עבור התרופות שבסל, שיעורים שהם מהגבוהים בעולם.

למאמר המלא לחצו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה