כלכלת בריאות

אונקולוגיה עיינית – מהי התמותה בעקבות דחיה או המנעות מטיפול במלנומה של הדמית?


במשך יותר ממאה שנה ידועה המלנומה של הכורואיד כגידול תוך עייני ראשוני. במאה ה-19 גובש הטיפול של אנוקלאציה של עיניים עם מלנומה של הכורואיד. ב- 1939 פורסם התיאור הראשון של הרס מלנומה של הכורואיד באמצעות דיאתרמיה ובמחצית השניה של המאה העשרים פורסמו דווחים רבים על טיפולים שמשמרים את העין באמצעות הקרנות, פוטוקואגולציה, אקסיזיה מקומית ותרמוטרפיה.

בתקופה זו פורסמו רק תיאורים בודדים של מקרים בהם הטיפול נידחה או נמנע.

כאשר הוחל ב- 1985 ה- Collaborative Ocular Melanoma Study (COMS) היה בידי המתכננים מעט מידע על המהלך הטבעי של מלנומה של הכורואיד. אי לכך הוחל גם ב- natural history study (NHS) על חולים שהתאימו להשתתפות ב- COMS אף בחרו לדחות את התחלת הטיפול או שלא לקבל בכלל טיפול. הנתונים על שיעורי התמותה בין חולים שהסכימו לבצע מעקב במסגרת NHS פורסמו במאמר. (4)

המדובר בחולים עם מלנומה בגודל בינוני או גדול שעקבו אחריהם באופן פרוספקטיבי במסגרת ה- COMS randomized clinical trials. המעקב כלל בדיקות, התכתבות, קשרי טלפון וחיפוש בנתוני רשימות התמותה הארציות. עקבו אחר ארועי תמותה מסיבה כל שהיא וכן אחר טיפולים במלנומה והתפתחות מטסטזות ממלנומה.

מתוך 77 חולים שהתאימו להשתתפות ב- COMS ואשר החליטו לדחות התחלת טיפול או להמנע מטיפול, 61 היו מתאימים למעקב מסוג זה אך רק 45 מהם, שהיוו 74%, השתתפו במחקר.

42 עיניים של 42 חולים היו עם מלנומה בגודל בינוני וזמן המעקב אחריהם היה בין 4 ל- 10.7 שנים זמן מעקב מדיאני של 5.3 שנים.

22 חולים שהיוו 52% קבלו לבסוף טיפול במלנומה. 20 חולים שהיוו 48% לא קיבלו כל טיפול במלנומה.

עבור 42 החולים, ה- Kaplan-Meier estimate of 5-year mortality היה 30%. בהשוואה, ב- COMS medium melanoma trial הסיכון לתמותה במהלך 5 שנים הייתה 18% וההבדל לא היה ממעותי מבחינה סטטיסטית. לאחר תיקון לשינויים בגיל ובאורך בסיס הגידול, הסיכון לתמותה במהלך 5 שנים היה פי 1.54 גבוה יותר בקבוצת המהלך הטבעי לעומת המטופלים. רק לשלושה חולים הייתה מלנומה גדולה ומטסטזות ממלנומה נחשדו או אומתו בקרב 8 מקרים שהיוו 42% מבין 19 המקרים שמתו.

המסקנה של המחברים הייתה שקיימת תמותה רבה יותר ושיעור גבוה יותר של תמותה בקבוצה שלא טופלה במלנומה של הכורואיד. מאידך לא ניתן היה להוכיח בצורה חד משמעית שהטיפול במלנומה בגודל בינוני באמצעות אנוקלאציה או הקרנה ביוד רדיואקטיבי I125 גרם להשפעה של הארכת החיים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה