כלכלת בריאות

הומוציסטאין, אותות מוגברים בחומר הלבן ותפקוד קוגניטיבי בקשישים בריאים.


סקירתה של דר’ רויטל גנדלמן-מרטון , עורכת מדור נוירולוגיה


Dufouil C, Alperovitch A, Ducros V, Tzourio C. Homocysteine, white matter hyperintensities and cognition in healthy elderly people. Ann Neurol 2003;53:214-21.

רקע.

המטבוליזם של חומצת האמינו הומוציסטאין קשור למספר ויטמינים, בעיקר חומצה פולית,B6 ו-B12. חסרים בויטמינים אלה יכולים לגרום להיפרהומוציסטינמיה. עדויות קליניות ואפידמיולוגיות תומכות בדיעה שרמה גבוהה של הומוציסטאין בפלסמה מגבירה את הסיכון למחלת לב, שבץ מוחי ומחלה וסקולרית פריפרית ובעשור האחרון נצטבר מידע על המעורבות של מכניזמים וסקולריים בהפרעה קוגניטיבית ובמחלת אלצהיימר בקשישים. במחקר שבדק את הקשר בין רמה גבוהה של הומוציסטאין להפרעה קוגניטיבית ולמחלת אלצהיימר נמצא שרמה גבוהה של הומוציסטאין בפלזמה בתחילת המעקב הכפילה את הסיכון להתפתחות אלצהיימר במהלך 8 שנות המחקר. תוצאותיהם של מחקרים אחרים הטרוגניות בשל קריטריונים אבחנתיים שונים, סוג קבוצת המחקר והמתודולוגיה.

קיימת חשיבות לקשר האפשרי בין רמה גבוהה של הומוציסטאין לבין סיכון מוגבר לדמנציה משום שניתן להפחית את רמת ההומוציסטאין ע”י תוספת של חומצה פולית, ויטמין B6 וויטמין B12. במחקר שבו נבדקו 1,077 קשישים בריאים מעל גיל 65 נמצא קשר לינארי משמעותי בין רמות גבוהות של הומוציסטאין לבין סיכון גבוה לאינפרקטים מוחיים שקטים ואותות מוגברים בחומר הלבן. מאחר שייתכן שעומס גבוה של אותות מוגברים בחומר הלבן מגביר את הסיכון להפרעה קוגניטיבית, ניתן להניח שרכוז גבוה של הומוציסטאין בפלסמה תורם להיארעות מוגברת של הפרעה קוגניטיבית ודמנציה ע”י נגעים מוחיים וסקולריים.

מטרת המחקר המוצג כאן היתה לבדוק האם קיים קשר בין רמה גבוהה של הומוציסטאין בפלזמה לבין התדרדרות קוגניטיבית מוגברת שאינה קשורה לגורמי סיכון קרדיו-ווסקולריים אחרים והאם הקשר הזה מתווך ע”י הנגעים המוחיים הגורמים לאותות מוגברים בחומר הלבן.

שיטות.

במחקר השתתפו 1,241 נבדקים בגיל 61-74, שבוצע אחריהם מעקב במשך 4 שנים. נבדקו רמת ההומוציסטאין, גורמי סיכון קרדיו-ווסקולריים, גנוטיפ של אפוליפופרוטאין E, והרמה בפלזמה של חומצה פולית וויטמין B12. התפקוד הקוגניטיבי נבדק בשורה של מבחנים שכללו את ה- Mini-Mental State Examination (MMSE) , Trail Making Test, Digit Symbol Substitution Test, Finger Tapping Test . לאחר שנתיים, עברו 841 נבדקים MRI מוח ובוצעה הערכה ויזואלית של הנגעים המוחיים הגורמים לאותות מוגברים בחומר הלבן. בוצע תיקון של ניתוח התוצאות לכל גורמי הסיכון הקרדיו-וסקולריים.

תוצאות.

נמצא קשר משמעותי בין רמה גבוהה של הומוציסטאין לבין ביצוע גרוע יותר בכל המבחנים הנוירופסיכולוגיים, שאושר גם בניתוח לונגיטודינלי. הסיכון להתדרדרות קוגניטיבית היה גדול פי 2.8 בנבדקים שרמת ההומוציסטאין שלהם היתה גבוהה מ-µmol/L 15 בהשוואה לאלה שרמת ההומוציסטאין שלהם היתה נמוכה מ–µmol/L 10. בנבדקים שעברו MRI מוח לא נמצא שינוי בקשר שבין רמת ההומוציסטאין לבין התפקוד הקוגניטיבי לאחר שנלקחו בחשבון הנגעים שגרמו לאותות מוגברים בחומר הלבן.

מסקנות.

הקשר בין הומוציסטאין לבין תפקוד קוגניטיבי אינו מתווך ע”י אותות מוגברים בחומר הלבן.

הצעות לקריאה נוספת.

Tucker KL, Mahnken B, WilsonPW, et al. Folic acid fortification of the food supply. Potential benefits and risks for the elderly population. JAMA 1996;276:1879- 85.

 Lowering blood homocysteine with folic acid based supplements: meta-analysis of randomised trials. Homocysteine Lowering Trialists’ Collaboration. Br Med J 1998;316:894-8.

Hanky GJ, Eikelboom JW. Homocysteine and vascular disease. Lancet 1999;354:407-13.

Eikelboom JW, Lonn E, Genest J Jr, et al. Homocyst(e)ine and cardiovascular disease: a critical review of the epidemiologic evidence. Ann Intern Med 1999;131:363-75.

Tzourio C, Dufouil C, Ducimetiere P, et al. Cognitive decline in individuals with high blood pressure- a longitudinal study in the elderly. Neurology 1999;53:1948-52.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה