כלכלת בריאות

ניסוי אקראי של פלידוטומיה לעומת טיפול תרופתי במחלת פרקינסון.

דר’ רויטל גנדלמן – מרטון, עורכת מדור נוירולוגיה

Vitek JL, Bakay RAE, Freeman A, et al. Randomized trial of pallidotomy versus medical therapy for Parkinson’s disease. Ann Neurol 2003;53:558-69.

רקע.

במהלך העשור האחרון חלה עליה בהתעניינות בניתוחים למחלת פרקינסון. מספר גורמים תרמו לכך:

1. הצורך בטיפולים טובים יותר כדי לטפל בהחמרה המתמשכת של הסימפטומטולוגיה המוטורית הפרקינסונית והופעת דיסקינזיות ופלוקטואציות מוטוריות הנגרמות ע”י התרופות.

2. התקדמות בהבנת הפיזיולוגיה הבסיסית של פרקינסוניזם וההגיון בניתוח.

3. דיווח על שיפור בסימנים הפרקינסוניים המוטוריים לאחר פלידוטומיה. למרות שקיימים דיווחים רבים על היתרונות של פלידוטומיה במחלת פרקינסון, פורסם עד כה רק מחקר קליני אקראי אחד שהשווה בין השפעות פלידוטומיה לאלו של הטיפול התרופתי הטוב ביותר. בכמה מהמחקרים הקודמים נבחרו חולים עם מחלה בלתי סימטרית או שהשיטות להערכה הקלינית היו ללא סטנדרטיזציה. לכן קשה להשוות את תוצאות הפלידוטומיה במחקרים שונים ולהעריך את השפעתה על חולים ללא קשר לפרופיל הסימפטומים.

מטרת העבודה הנוכחית היתה להשוות במחקר קליני פרוספקטיבי ואקראי בין היעילות של פלידוטומיה לטיפול התרופתי הטוב ביותר בחולי פרקינסון שעקבו אחריהם לפחות 6 חודשים.

שיטות.

שלושים ושישה חולים חולקו באופן אקראי לטיפול תרופתי (18 חולים) או לפלידוטומיה חד-צדדית (18 חולים). משתנה התוצאה הראשוני היה השינוי בניקוד הכללי של – Unified Parkinson’ s Disease Rating Scale (או UPDRS) לאחר 6 חודשים. משתני תוצאה משניים היו תת-ניקוד וסימפטומים פרקינסוניים אינדיבידואליים כפי שנקבעו ב- UPDRS.

תוצאות.

לאחר 6 חודשים, לחולים שעברו פלידוטומיה היתה ירידה משמעותית של 32% בניקוד ה- UPDRS הכללי בהשוואה לחולים שטופלו בטיפול תרופתי (עליה של 5%). לאחר הניתוח, החולים הראו שיפור בכל הסימנים המוטוריים הקרדינליים של מחלת פרקינסון כולל רעד, ריגידיות , ברדיקינזיה, הליכה ושיווי משקל. חל גם שיפור ניכר בדיסקינזיות שנגרמו ע”י טיפול תרופתי. למרות שהשיפור הגדול ביותר היה בצד הנגדי לניתוח, נצפה שיפור איפסילטרלי משמעותי מבחינת הברדיקינזיה, הריגידיות ודיסקינזיות שנגרמו ע”י טיפול תרופתי.

עשרים חולים עברו מעקב של שנתיים כדי להעריך את התוצאה הקלינית לאורך זמן. בחולים אלה נשמר השיפור מבחינת הניקוד הכללי של ה- UPDRS , ה- OFF המוטורי ותת- הניקוד של סיבוכי הטיפול. כמו-כן נשמר השיפור מבחינת הרעד, ברדיקינזיה, אחוז זמן ה- ON ודיסקינזיות שנגרמו ע”י טיפול תרופתי.

מסקנות.

פלידוטומיה מהווה טיפול יעיל לסימפטומים המוטוריים של מחלת פרקינסון מתקדמת ויש לה השפעה מתמשכת על המאפיינים המוטוריים הקרדינליים של המחלה.

המלצות לקריאה נוספת:

. Dogali M, Fazzini E, Kolodny E, et al. Stereotactic ventral pallidotomy for Parkinson’s disease. Neurology 1995;45:753-61.

 Lang A, Lozano AM, Montgomery E, et al. Posteroventral medial pallidotomy in advanced Parkinson’s disease. N Engl J Med 1997;337:1036-42.

De Bie RMA, de Haan RJ, Nijssen PC, et al. Unilateral pallidotomy in Parkinson’s disease: a randomised, single-blind, multicentre trial. Lancet 1999;354:1665-9.

 Green J, McDonald WM, Vitek JL, et al. Neuropsychological and psychiatric sequelae of pallidotomy for PD: clinical trial findings. Neurology 2002;58:858-65.

 Samii A, Turnbull im, kishore A, et al. Reassessment of unilateral pallidotomy in Parkinson’s disease. A 2-year follow-up study. Brain 1999;122:417-25.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה