כלכלת בריאות

האם נכון שבירה טובה לבריאות כמו יין אדום


פרופ’ זכריה מדר, עורך מדור תזונה

לפני שאתייחס לצד התזונתי והתועלת הבריאותית של הבירה כדאי לומר מה הם מרכיבי הבירה ומי מהם התורמים לאפקטים החיוביים של הבירה.

המרכיבים הם: מים, אלכהול ומרכיבים הנמצאים במרכיב המכונה Hop וכמובן שמרים.

Hops פרחים של צמח הנקרא Lupudus Humulus (ראה תמונה 1 במצורף). מרכיב זה חשוב לתעשיית הבירה שכן הוא אחראי להקנית איזון למוצר הסופי מבחינת flavor,aroma , ומידת המרירות של הבירה. הרכבו באחוזים בתעשיית הבירה היא 2% 1%. ה- Hop מכיל גם חומרים אחרים כמו אנטיאוקסידנטים, איזופלבונים ופלבונים. כל אלו כנראה האחראים לאפקט הבריאות שבבירה. המים מהווים 85% – 80%, אלכהול כ- 12%.

לאחרונה, נערכו מחקרים רבים, שאמנם ברובם אפידיומולוגים, המראים בבירור שיש קשר בין צריכת בירה וירידה במחלות שונות כמו מחלות לב ואף סרטן.

נמצא, שהאפקט של שתיית בירה הוא היפרבולי (צורת U) כלומר, מתחת לכמות מסוימת אין אפקט ומעל כמות זו האפקט הוא שלילי. לכאורה ככל שתעלה כמות השתייה סביר היה להניח שהאפקט הבריאותי יהיה חזק יותר אך לא כך, זאת, כי צריכה גבוהה של אלכהול עלולה להזיק.

על מנת להמחיש את ההתנהגות של כמות השתייה ראה בתמונה מס’ 2, הכמות המומלצת היא לא יותר מ- 3 2 כוסות ליום (7 4 ליטר לשבוע), היא גם זו שנמצאה כמגנה בפני התפתחות מחלות לב. מחקרים הראו שכמות זו מעלה את רמת HDL כולסטרול, היו אף שהרחיקו לכת וקבעו שכוס אחת של בירה תביא לעליה של 4% ב- HDL.

בכנס שבו נוכחתי בחודש האחרון הובאו הוכחות ששתייה מתונה של בירה מקטינה את אחוז היארעות מחלת הסוכרת מטיפוס 2.

המצער, בכל הממצאים הללו, שעדיין אין לנו ידע על המנגנון. יש הטוענים שהמרכיבים היחודיים שב- Hop הם כנראה האחראים לכך.

שתייה מוגברת של בירה תגרום לא רק לעלייה בצריכת האלכהול אלא גם לעליה בכמות הקלוריות. יחד עם זאת, 3 2 כוסות בירה ליום יתנו את אותה כמות הקלוריות כמו יוגורט פירות ועוד (בתמונה מס’ 3).

לבסוף כדאי לעיין בתמונה 4 ו- 5 המסכמות את הרכב הויטמינים והמינרלים בבירה. מודגשת החשיבות על כמות הפולת, המגנזיום והפוטסיום הבולטים במיוחד, דבר המרמז שאכן בבירה מצויים אלמנטים בעלי אפקט מגן בפני התפתחות מחלות לב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה