כלכלת בריאות

האם ניתן למנוע התפתחות סוכרת על ידי מתן אורליסטאט (קסניקל) מחקר XENDOS

עודף משקל הינו גורם הסיכון הניתן לשינוי החשוב ביותר בהתפתחות סוכרת סוג 2. 90-80 מחולי סוכרת סוג 2 הנם בעלי משקל עודף או שמנים. הפחתת משקל הוכחה כמונעת הידרדרות מחלת הסוכרת בחולים שמנים ולפיכך ה ADA וה NIDDK המליצו על הפחתת משקל ושינוי אורחות חיים כטיפול למניעת או דחיית התפתחות סוכרת סוג 2.

על רקע עובדות אלו מטרת מחקר זה הייתה להשוות את השפעת הטיפול בקסניקל בשילוב עם שינוי הרגלי חיים לשינוי הרגלי חיים בלבד על מניעת התפתחות סוכרת סוג 2 במהלך 4 שנים.

המחקר היה רב מרכזי ( 22 מרכזים ),אקראי, כפול סמיות ומבוקר. נכללו 3304 גברים ונשים בגילאים 60-30 ( ממוצע 43) עם BMI מעל 30 ק”ג מטר בריבוע ( ממוצע 37) ותגובה תקינה (21% )או חולנית  (79%) למבחן העמסת סוכר. נקודות הקצה הראשונות היו התקדמות לסוכרת סוג 2 ושינוי במשקל. החולים עברו רנדומיזציה לקבוצה שטופלה בקסניקל 3 פעמים ביום בשילוב עם הפחתת 800 קילוקלוריות ליממה, עידוד להשתתפות פעילה בפעילות גופנית וביקורת כל שבועיים במהלך ששת החודשים הראשונים ולאחר מכן כל חודש. קבוצת הביקורת טופלה זהה מלבד נטילת הקסניקל.

לאחר 4 שנות מעקב נמצא כי בקבוצת הקסניקל 6.2% מהנבדקים פיתחו סוכרת סוג 2 לעומת 9.0% בקבוצת הביקורת הפחתה יחסית של הסיכון ב- 37%. בתום 4 שנים המשקל בקבוצת המחקר ירד ב – 6.9 ק”ג לעומת 4.1 ק”ג בקבוצת הביקורת, 30% מהנבדקים בקבוצת המחקר הצליחו לרדת כ 10% או יותר ממשקל גופם בהשוואה ל15% בלבד בקבוצת הביקורת. לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ירדו ב – 4.9    ו – 2.6 מ”מ כספית בהתאמה לעומת 3.4 ו – 1.9 בקבוצת הביקורת. תופעות הלוואי במהלך המעקב של 4 שנים לא היו שונות מאלו שהיו לאחר שנתיים.

עורכי המחקר מסכמים כי בשתי נקודות הקצה הוכיח הטיפול בקסניקל עדיפות לאחר 4 שנים וכי הטיפול המשולב מפחית משקל טוב יותר מונע התפתחות סוכרת ומפחית קיום גורמי סיכון למחלות לב טוב יותר משינוי הרגלי חיים בלבד.

אבסטרקט מהכנס העולמי העולמי לטיפול בהשמנה סאן-פאולו 2002

הערת העורך: מחקר חשוב מקיף וארוך זה מצטרף ל-3 מחקרים קודמים עם שינוי הרגלי חיים, מטפורמין ואקרבוז אשר הוכיחו כי ניתן למנוע או לדחות התפתחות סוכרת סוג 2. ללא ספק מסר מהפכני וחשוב בטיפול היומיומי בחולים אלו אשר אמור לשנות את נקודת ההסתכלות ותיכנון הטיפול בחולים אלו.

האם הגיע השעה לתת תרופות אלו לחולים עם IGT כמניעה ?

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה