טיפולי שורש

האם Osteonecrosis של הלסת מסבך טיפול Bisphosphonate? (מתוך J Endodontics)

ממחקר חדש עולה כי Osteonecrosis of the Jaw (ONJ) עשוי לסבך טיפול Bisphosphonate הניתן למחלת עצמות. החוקרים מסבירים כי נרשמו מקרים של ONJ לאחר טיפול כרוני בביספוספנט, לרוב לאחר עקירת שיניים או טיפול שיניים אחר.

החוקרים מדווחים לראשונה על שני מקרים של ONJ בעקבות Bisphosphonaet שהואץ בשל טיפול שורש. במקרה אחד, התפתח ONJ בגבר בן 72, שעבר טיפול שורש, 5 חודשים לאחר שקיבל את המנה האחרונה של Zoledronate דרך-הוריד. החולה קיבל אינפוזיה חודשית למשך 15 חודשים במטרה לצמצם את הסיבוכים השלדיים בעקבות סרטן הערמונית.

במקרה השני, התפתח ONJ בגבר בן 74, לאחר טיפול שורש שבוצע חודש לאחר טיפול ארוך בביספוספנט, כולל 52 חודשים של Alendronate שניתן דרך הפה, 14 חודשים של Pamidronate שניתן דרך הוריד ו-27 חודשים של Zoledronate דרך הוריד, לטיפול בסיבוכים השלדיים בעקבות סרטן הערמונית.

בעוד שהגורם לסיבוכים עדיין אינו-ברור, נראה כי האפקט האנטי-אנגיוגני של ביספוספנט משחק תפקיד חשוב בשינויים האיסכמיים באותו אזור, יחד עם הטראומה והדלקת.

לדברי החוקרים, חשוב שאונקולוגים יהיו מודעים לסיבוכים האפשריים, ויסבירו את המצב לחולים המטופלים בביספוספנט ומיועדים לטיפול שיניים. לפני התחלת טיפול בביספוספנט מומלץ לבצע בדיקת שיניים מקיפה ועקירות שיניים במקרה הצורך, עם זמן החלמה מספיק.

החוקרים מוסיפים כי מאחר שנראה שעקירות שיניים מאיצות את מרבית המצבים הללו, יש לשקול טיפולים אלטרנטיבים בחולים שטופלו בעבר בביספוספנט, במקום עקירות שיניים או פרוצדורות דנטליות-ניתוחיות אחרות, כולל עקירת שורש כירורגית. עקירת שורש כירורגית אינה מומלצת ויש לשקול טיפול זה כהתווית-נגד בחולים המטופלים ב-Pamidronate או Zoledronate.

J Endodontics 2005;31:759-763

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה